Skrót z LiveStream AoC Kwiecień 2024
Skrót LiveStreamu który odbył się 30 Kwietnia 2024 roku. Chociaż Stream nie był zbyt długi to mamy sporo do omówienia więc zaczynajmy.
Komentarz z YouTuba
Pan Spilo chciał wiedzieć czy będzie opcja by wyłączać niektóre elementy Interfejsu jak Nicki, Paski Zdrowia i Many, obramowania wskazujące zaznaczone cele. Takie rzeczy przeszkadzają mu w pełni zanurzyć się w świat gry i stąd jego ciekawość.
Steven oczywiście już mówił o tym wielokrotnie, że Interfejs będzie można ustawiać na bardzo wielu poziomach włącznie z ukrywaniem jego elementów, zmianę rozmiaru, czcionek, kolorów i dużo więcej.
Potwierdzenie testów Ashes of Creation Alpha-2 w 3 Kwartale 2024 roku
Zanim przeszli do Gameplayu potwierdzili, że testy Alpha-2 dalej są zaplanowane na 3 kwartał tego roku i nie ma póki co żadnej obsuwy. Steven wygłosił również małe przemówienie na temat tego czego się spodziewać to tym bardziej potwierdza, że się zbliżamy do otwarcia serwerów na które czekamy 3 lata! Więc Steven oglądając innych twórców zauważył jak ludzie się ekscytują i spekulują co tam możemy zobaczyć i jak to nie mogą się doczekać by móc zacząć grać. Więc przypomniał wszystkim, że to będą prawdziwe i surowe testy, a nie wczesny dostęp prawie gotowej Gry. Celem dostępu nie będzie Granie w gierkę, a testowanie systemów. Więc będzie to raczej żmudny proces pełen wkurzających momentów, powtarzania wielokrotnie pewnych czynności póki nie naprawią. Nasza postać pewnie będzie ginąć setki razy w niewyjaśnionych okolicznościach tracąc przy tym sprzęt, surowce, narośnie nam dług punktów XP w kosmos i będziemy musieli zakładać nowe postaci bo się okaże że ta już jest nie do odratowania. Serwery też pewnie będą resetowane także no nie możemy się przywiązywać do naszej postaci i zdobytych rzeczy co robimy w grze jakby automatycznie. Testy będą trwać długo to jak ktoś z testujących od nas potrzebuje Melissę na kilogramy to dajcie znać mogę polecić dobre źródło. Apropo jeśli nie jesteście jeszcze na naszym Discordzie to mamy tam grubo ponad 30 osób z dostępem do testów. Także jeśli będziecie szukać informacji z pierwszej ręki na temat klasy czy systemów to na pewno ktoś będzie grał waszym ulubionym archetypem i zaspokoi waszą ciekawość. Mimo, że testy będą wkurzające myślę, że warto wziąć w nich udział lub śledzić ich rozwój bo będzie to okazja by nauczyć się wiele systemów i strategii na premierę.
Gameplay Pustynny Biom Oświetlenie Nocą czyli Magiczny Mag w akcji
Z tym nastawieniem przechodzimy do Gameplayu i od razu widzimy, że w końcu znajdujemy się w nowym Biomie, Sandsquall Desert. Wygląda on bardzo surowo widać, że nie jest rozwinięty na takim samym Poziomie jak Riverland. Skorpiony, Krzaki, kwiatki i drzewa wyglądają jakby dopiero co zostały dodane by nie było za pusto, są bardzo statyczne i mają tekstury takie no powiedziałbym domyślne. Ale to nie jest pokaz pustynnej Strefy, a oświetlenia. Temat poruszany wielokrotnie niektórzy mówili, że wcześniejsze gameplaye wyglądały za ciemno, inni, że za jasno, że cienie są zbyt ciemne. W tym miesiącu postanowili poruszyć ten temat. Nad oświetleniem pracują od kilkunastu miesięcy i tak teraz to finalnie się prezentuje jak zaraz zobaczymy.
Niebo i Gwiazdy w świecie Verry AoC
Podczas oglądania Streamu zwróćcie szczególną uwagę na oświetlenie terenu i postaci, niebo, gwiazdy i księżyc oraz efekty spelli. Steven gra Magiem na Poziomie 25 i ma kozacką nową Materiałową zbroję z Setu Carphin. Tutaj Unreal Engine 5 pokazuje swoje pazurki wystarczy spojrzeć już od początku jak światło księżyca oświetla postać gracza. Później efekty mini Galaktyk w skorupie Mounta mogą spowodować kolejny zachwyt i co jak co wiem, że zawsze to mówię, ale ten konkretny Stream to naprawdę musicie obejrzeć w rozdzielczości 4k na ich kanale. Jeśli chodzi o niebo to jest to nowy System którego nie widzieliśmy jeszcze w żadnym MMO. Nie wchodząc w szczegóły których sam nie rozumiem jest to Symulacja obrotu planety względem galaktyki, gwiazd, księżyca, słońca, komet i innych obiektów na niebie jak chmur. Domyślam się, że wchodzą w to również konstelacje które będą dawały pasywne bonusy jeśli odkryjemy je rasą orków Vek. Technologia ta będzie pewnie umożliwiać później tworzenie fajnych Eventów gdyż jak wiemy świat Verry jest na celowniku Harbingerów czyli skorumpowanych komet wysyłanych by zainfekować nasz świat. Więc zapewne któregoś pięknego wieczoru uraczymy widoku lecącej przez kilka dni komety która łubudutnie w któryś zakątek świata tworząc nowy kontent. Jeśli chodzi o księżyce są bardzo realistyczne i faktycznie odbija światło. Drugi księżyc jest jakiś podejrzany i czasami emituje pulsującą energię co również wpłynie na nasz świat. Także widzicie, niebo nie będzie to ruchomy obrazek oddalony o tysiące kilometrów, ale prawdziwe Assety ze swoją fizyką i animacjami.
Oświetlenie przyziemne lampy, latarnie, ogniska itp.
Idąc dalej widzimy symulację oświetlenia bardziej przyziemnego i punktowego czyli np. z lampy. Jak to wygląda sami oceńcie ja byłem pod dużym wrażeniem. Wiadomo, że najnowsze gry Single Player będą dużo lepsze jeśli chodzi o Grafikę o Oświetlenie, ale jeśli chodzi o MMO gdzie ma być 15 tyś graczy na jednym serwerze z mapą 1200km2 to robi wrażenie. Jeśli chodzi o ciemność dla mnie też jest spoko. Widać, że mamy do czynienia z nocą, ale nie jest tak ciemno by łazić wszędzie z pochodnią. Twórcy dobrze rozumieją że nie jest to gra Survivalowa o czym również wspomnieli.
Oświetlenie efekty Spelli i Umiejętności oraz Broni
Najlepsze jednak efekty oświetlenia zobaczyliśmy gdy zaczęła się walka z Minotaurami. Już sama różdżka Stevena mieniła się ognistą aurą i miała na sobie efekt który widzieliśmy w pokazie Maga, a mianowicie przejmowała ona ostatni typ dmgu jakim zaatakowaliśmy przeciwnika. Jeśli uderzyliśmy piorunem to broń zmieniała również swój efekt, a co za tym idzie typ dmgu. W ogóle jak zobaczyłem ten nowy efekt pioruna to mi szczęka opadła na ziemię wygląda to po prostu Perfekto i nie sądzę by mogli zrobić to lepiej. Ten efekt 6 pociskami też jest kozacki jak z jakiejś mangi, czarujemy 6 kulek które zmieniają się w pociski no po prostu Bomba. Kolejnym czarem któremu podrasowali animację to Ball of Lightning czyli ta kulka która wszystkich wkurzała. No moim zdaniem dalej jest za dużo tego wszystkiego w tej toczącej się kulce zwłaszcza jak podczas walki zobaczymy ich kilka sztuk na raz.
No ale popatrzcie np. na czarowanie tego sopla jak pięknie tworzy się poświata odbijająca się od terenu i naszej postaci. O tworzeniu pola magmy nawet nie mówię gdzie podczas czarowania ogień spływa nam z rąk. Jak ktoś będzie dalej narzekać, że gierka wygląda jak z 2005 roku to chyba oglądał pokaz na telewizorze u Babci.
Drzewko rozwoju Broni – Różdżki ogólne zasady
Kolejny segment Gameplayu to Weapon Skill Tree czyli drzewko rozwoju Broni. Bronie ogólnie nie będą nam dawać jakiś nowych umiejętności na pasku. Ashes skupia się bardzo mocno by to Archetyp, Klasa i Rasa definiowały naszą postać. Broń natomiast ma za zadanie podrasować wybór naszego stylu gry i działać w synergii z naszymi Czarami. By to zrobić bronie będą miały swoje Combo 3 uderzeń, które będziemy mogli rozwinąć do 4 a może nawet i więcej. Po 3 uderzeniu możemy np. nakładać na przeciwników różne negatywne efekty które podbiją działanie naszych innych umiejętności. Powiedzmy, że nałożą na przeciwników efekt przestraszenia czy wyprowadzenia z równowagi. Jak wiemy nasze umiejętności mogą później podbić te efekty do Poziomu 2 czyli ze zwykłego strachu przeciwnik stanie się przerażony, a wyprowadzony wcześniej z równowagi może się przewrócić. Bronie jak widzimy tu na pokazie Maga mogą również przejmować różny typ dmgu, ogień, prąd czy lód i jakie tam jeszcze będą dostępne. Także widzimy, że z bronią będziemy mogli zrobić różne ciekawe rzeczy by dopasować ją do naszego stylu i oczywiście każda postać będzie mogła nosić każdą broń, a podzielone będą na jednoręczne dwuręczne i dystansowe. Łucznicy pewnie będą wykorzystywać te combo by spowalniać przeciwników z daleka, a gdy podejdą zawsze można mieć za pazuchą sztylety by nałożyć dodatkowe krwawienie, zatrucie czy inny bonus. Na drzewku widzimy, że Broń możemy rozwinąć w 7 różnych kierunkach. Zwiększyć ilość hitów w Combo gdzie ostatni nałoży większy efekt, np. zamiast puścić kolejną kulę ognia wystrzelimy płonący promień. Po prawej stronie mamy ogólny progres w używaniu danej broni zwiększający podstawowe Statystyki, a te drzewko po lewej to nakładanie różnych efektów to będziemy sobie wybierać co broń ma nam dodatkowo dawać. Oczywiście nie będziemy teraz rozkminiać dokładnie o co tu chodzi bo szkoda czasu i tak to się pewnie zmieni przed testami Alpha, a podczas samych testów się zmieni na 100% kilka razy.
Pytania podczas Gameplayu
- Jak będzie działać Combo broni jeśli nie będzie ona pasowała do archetypu np. Łuk do Maga?
Krótko mówiąc każdy archetyp będzie mógł używać każdej broni i będzie można wybrać kiepską i nie pasującą broń do swojej postaci. - Jak długo zajmie przejście z dnia na noc, czyli ile trwa zachód słońca?
zajmie to ok. 15 minut - Czy będą synergię między różnymi żywiołami np. wodą i prądem?
Oczywiście - Jak długo zajmie wylevelowanie broni?
To już mówili na ostatnim streamie, że wbijając maksymalny poziom postaci zdążymy wylevelować 2-3 bronie. - Czy lvlując broń wbijamy Poziom konkretnej broni czy danego typu broni?
Lvlujemy Typ Broni a nie konkretną broń. - Czy będzie magia połączona z czasem albo czary działające inaczej w pewnych porach dniach czy wydarzeniach?
Tak będzie magia powiązana z czasem, nawet jeden z Bogów to Bóg Czasu. - Kiedy zobaczymy kolejny Archetyp?
Bard jest w 2 Fazie rozwoju czyli kończenie efektów wizualnych i zobaczymy go za parę miesięcy.
Intrepid Studios – Studio i Art Update
Zatrudnili ostatnio 15 osób i w następnym miesiącu zatrudniają kolejne 7 osób to tak już ok. 200 osób liczy sobie Studio. Pracują równocześnie nad wieloma rzeczami jedną z nich są Wojny między Węzłami. Będzie to jeden z głównych Systemów na endgame i będą na niego kłaść duży nacisk podczas testów Alpha-2 również by przy okazji testować stabilność serwerów przy większej ilości graczy. Optymalizacja serwerów to oczywiście również teraz priorytet w przygotowaniu do testów. Steven zdradził, że Studio jest na Etapie osiągnięcia Kamienia Milowego nr.9 jeśli chodzi o rozwój Ashes. Zakończenie Etapu 9 będzie oznaczać, że są Feature Complete do testów Alpha to znaczy że fundamentalne systemy będą działać, ale będą wymagać ulepszeń i oczywiście naprawę błędów. Faza 10 będzie polegać na polerowaniu i optymalizację do uruchomienia testów dla osób posiadających klucze. Nie wiem ile te Etapy trwają no, ale mają czas do 30 Września żeby zmieścić się w podanym kwartale.
Pierwszy Art Update to modele kucharza zarówno męskiej jak i żeńskiej postaci. To będzie specjalny Set który zakładamy by dostać dodatkowe bonusy wykonując profesję Szefa Kuchni. Każda profesja będzie mieć swój Set. Następnie Mount Stormsnapper, kolejny obrazek to koncept art jak może wyglądać progresja Tierów zbroi rasy Ren’Kai. Co ciekawe sa dwa typy na Tierze 5 hmmm ciekawe co to może oznaczać… Następnie pewne elementy architektury ludzkiej rasy Aelan.
Pytania i Odpowiedzi podczas Streamu Ashes of Creation Kwiecień 2024
- Na jakim Poziomie są moby które okupują Zamek?
Są one na Poziomie 50, ale nie wykluczone, że zwiększymy do 55. - Czy gracze będą mogli wywiesić flagi lub banery na prywatnych działkach?
Tak będzie można. - Czy szanse na drop lub stworzenie przedmiotu będą publicznymi informacjami?
Niektóre mogą być publiczne np. szansa na ulepszenie przedmiotu, niektóre mogą być tajne jak szansa na drop z bossa. - Następne dwa pytania coś o burmistrzach jak mogą wykorzystać swoje moce by wpłynąć na nagrody czy sabotować inne miasta…
to w zasadzie no mogą to jest plus bycia burmistrzem i Intrepid od początku chce nam dać trochę swobody by szpiegować, sabotować i samemu tworzyć kontent i dramaty na równi ze wspólnymi sukcesami. - Czy otwarte dungeony będą miały jakiś system który uniemożliwi graczom na wysokim Poziomie pomaganie nowicjuszom w szybszym lvlowaniu?
Tak jest system sprawdzający różnicę między największym, a najmniejszym Poziomem gracza i ogranicza odpowiednio przydzielane punkty XP. - Jak planujecie zrobić Interfejs aby pomóc nowym graczom zrozumieć bardzo skomplikowane systemy w Ashes of Creation?
Np. za każdym razem jak gracz pierwszy raz wejdzie w interakcję z nowym systemem pojawi się okienko wyjaśniające podstawy jak działa. - Niektóre Systemy PvP mierzą aktywność i ranking graczy na przestrzeni 6 miesięcy. Jak zdołacie je przetestować podczas Alpha-2 gdy będą resetowane serwery?
Nie planujemy resetować serwerów jeśli to nie będzie konieczne. Sezony mierzące punkty graczy w walkach też nie muszą trwać 6 miesięcy, wszystko podczas testów może się jeszcze zmienić. Aby przetestować system mierzenia punktów też nie musi on działać przecież 6 miesięcy można go przetestować w krótszym czasie i zmienić później kilka zmiennych. - Czy zrobiliście już wszystkie spersonalizowane narzędzia dla Developerów potrzebne do budowania świata w Ashes of Creation?
Rozwijanie narzędzi do tworzenia gier nigdy się nie kończy. Na początku są stworzone w funkcjonalnej postaci, a później ciągle ulepszane. - Czy Mounty i Pety w profesji Hodowli zwierząt mają również pewne ograniczenia jak np. bardzo rzadkie surowce w innych profesjach?
Tak, też będą rzadkie surowce w tej profesji.
Podsumowanie
I to koniec Kwietniowego Streamu. I cóż mogę powiedzieć w sumie wszystko co najlepsze możecie zobaczyć sami na Gameplayu i zdecydować czy styl świata i oświetlenia podpada pod wasz prywatny gust. Pod mój podpada na pewno, ale mnie teraz najbardziej interesuje by jak najszybciej się dostać do testów Alpha-2 a nie jakieś tam błyskawice na ekranie. Pamiętajcie, że 10 Maja będzie AMA ze Stevenem czyli Ask Me Anything czyli spytaj mnie o wszystko. Stevena na przepytki weźmie kilku Content Creatorów: Vlhadus, NyceGaming, Panowie z LoreForged oraz Jamie i Anie. To będzie mam nadzieję dobra okazja by dowiedzieć się sporo ciekawych informacji i może bez nadzoru Margaret Steven zdradzi nam jakieś nowe Informacje 🙂