Skrót z LiveStream AoC Maj 2024
Dzisiaj jak zawsze skrót z ostatniego LiveStreama od Intrepid Studios który odbył się 31 Maja 2024 roku.
A więc tematem przewodnim było pokazanie jak będą wyglądać wojny między miastami. Pamiętajcie, że wojny jest to inny System niż Najazdy na Miasta. Najazdy to wiecie totalna rozwałka katapulty, tarany i zamienienie miasta w ruiny. Wojna jest to walka o dominacje miasta w danym terenie i ustalenie kto będzie czyim wasalem. Więc zaczynając od początku komentarz z YouTuba.
Komentarz z YouTuba
Skoro widzimy coraz więcej drzewek talentów i umiejętności zastanawiam się jak Ashes of Creation udźwignie unikalne style gry i różne buildy. Na przykład czy będą unikalne itemy promujące zdrowie zamiast many jako źródło umiejętności? Czy mając klasowe skille + augmentacje i talenty broni nie będzie to za dużo by wszystko zbalansować?
Pytanie powtarzane już wielokrotnie, Gra nie będzie balansowane aby każda klasa mogła konkurować z inną klasą. Skupiają się raczej na zbalansowaniu grupa vs grupa i przyświeca im podejście Papier Kamień i Nożyce. Niektóre klasy będą słabsze w jednych aspektach, a silniejsze w innych. W tym aspekcie Ashes pokaże swoją Sandboxową stronę i będziemy mogli sobie tworzyć unikalne buildy jakie przyjdą nam do głowy. Jak będzie to stwarzać problemy powiedzmy jeden build będzie na tyle lepszy od innych że zniszczy to totalnie balans czy ekonomię to wtedy będą interweniować i balansować dalej. Dlatego też aby nie dopuścić do takiej sytuacji przy premierze, testy Alpha-2 będą trwały miesiące a nie tydzień.
Gameplay Node Wars – Wojny między Węzłami i PvP w AoC
Dobra przechodząc do Gameplayu jak zwykle pamiętajcie jest to Gra w Fazie produkcji kilka lat przed premierą. Tu się tworzą podstawowe systemy i mechaniki gry. Dopieszczenie grafiki czy płynności animacji robi się kilka tygodni czy miesięcy przed premierą, a do tego daleka droga, chociaż moim zdaniem już wygląda to naprawdę nieźle. No to tak mamy tutaj Węzeł Miraleth, Steven jest na 30 Poziomie, gra Magiem i jest Burmistrzem. Są tu również obywatele miasta z tego co widzę ok 35 osób w Rajdowej grupie. Pierwszą rzeczą którą pokazali są Node Comission czyli Questy które burmistrz daje swoim Obywatelom w zależności od tego w jakim stanie rozwoju jest Miasto.
Tutaj prezentują wojnę więc mądrze jest wybrać w wolny slot „Przygotowania do Wojny”. Widzimy że ogólnie jest 8 slotów więc taka wojna nie zablokuje nam totalnie rozwoju naszej Wioski. Nagrodą dla miasta są surowce potrzebne do wojny oraz mandaty generowane przez obywateli dające burmistrzowi pewne umiejętności o czym później. My za to otrzymujemy Glinty, trochę kaski oraz XP – na potrzeby Alpha-2, później nagrody będą inne. Ogólnie Questy mają zapewnić dla obywateli, jeśli je oczywiście zrobią, dodatkowe bonusy w Strefie wpływu węzła np. szybsze zbieranie surowców, xp z mobków, szansa na drop i tak dalej. Wszystkie aktywne Misje od naszego Prezydenta są widoczne na tablicy ogłoszeń, a zbierane surowce wrzucamy do skrzynki. Jeśli będziemy skąpi i olejemy temat no to niestety raczej przegramy wojnę z innym węzłem.
Wojny będą prowadzone również na kilku płaszczyznach. To co dzisiaj zobaczymy jest to „Wojna o Terytorium”. Podejrzewam, że mogą być jeszcze wojny o surowce, ekonomiczną strefę wpływu czy kontrolę nad jakimiś ważnymi miejscówkami na mapie, ale tego jeszcze nie wiemy. Więc przy wyjściu z miasta pokazali nam pierwszy Cel w Wojnie o Terytorium. Jest to zabicie odpowiedniej liczby wrogich obywateli. Oczywiście są oni oflagowani teraz dla nas jako wrogowie i możemy się zabijać bez obawy o korupcję. Miasto które zabije więcej obywateli wygrywa ten Etap i przypisaną do tego etapu liczbę punktów. Te zadanie możemy wykonywać 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Następny Etap Wojny o Terytorium to udanie się właśnie na te Terytorium które chcemy przejąć. Tu już jest zorganizowana akcja PvP i zdobycie punktów jest możliwe tylko w ustalonym oknie czasowym. Na każdym serwerze będą to inne godziny ale tak ok. między 17-21 gdy skończy się praca czy szkoła, ale jeszcze nie trzeba iść spać.
Przewijając do przodu oto obszar naszych działań wojennych. Jest tu obóz w którym się odradzamy i przygotowujemy się do bitwy.
Pierwszy Etap to zebranie 100 kryształów ze skał oraz 100 sztuk krwi z bandytów i zaniesienie ich do obozu. Robiąc to oczywiście będziemy równocześnie walczyć z przeciwną drużyną w PvP oraz tutaj widzimy ich progres co dodatkowo może dać nam motywacji do walki. Kto pierwszy wykona zadanie ten wygrywa I Etap walki o terytorium.
Jak zwykle zamiast screenshotów polecam obejrzeć Filmik w rozdzielczości 4K na ich oficjalnym kanale. Jeśli chodzi o grę w fazie testów Alpha no to zrobili niezły progres. Wygląda to w miarę płynnie i rozgrywka się jakoś mocno nie zacina chociaż jest tu ponad 70 graczy. Grafika jak dla mnie jest kozak, animacje oczywiście misz-masz niektóre dopracowane, a inne wrzucone oby były. Wiadomo są to dopiero testy to widzimy jakieś zacięcia i kilkanaście metrów od postaci przeciwnicy wyglądają jakby się ruszali w 10 klatkach na sekundę. Ale ogólnie naprawdę nie ma co narzekać to są pierdołki którymi się zajmą bliżej testów Beta. Ważne że działa to prawidłowo, uderzenia trafiają, ludzie umierają, cele się wykonują a smoki latają nam nad głowami.
Tu widzimy jedną z umiejętności Burmistrza którą uzyskał właśnie dzięki wcześniejszemu wysiłkowi Obywateli. Teraz może on nam pomóc w walce dając dodatkowe pasywne bonusy. Smok na którym śmiga również ma pewne umiejętności Bojowe, na razie wykonuje atak z powietrza i także ma specjalny ryk zagrzewający nas do walki.
Drugi Etap Wojny o Terytorium to przejęcie kontroli nad jakąś Legendarną Bronią. Czas jest w miarę długi i obie drużyny mogą go skracać lub wydłużać dla przeciwnika zabijając 4 mini bossików pojawiających się na mapie.
Po kilkunastu minutach grupa Stevena oczywiście wygrała ten Etap uzyskując kolejne punkty.
I tak mniej więcej będzie wyglądać: Wojna będzie podzielona na Etapy które to podzielone są na konkretne zadania. Niektóre etapy można wykonywać w określonych godzinach, inne można wykonywać bez przerwy dzień i noc. Każdy etap daje nam jakąś liczbę punktów. Wojnę wygrywa miasto którego obywatele zbiorą więcej punktów.
Jeśli wygramy to uzyskujemy kontrolę nad terytorium i poszerzamy tym samem strefe wpływu naszego miasta. Od teraz Punkty Xp generowane przez graczy na tym obszarze trafiają do naszego węzła. Dodatkowo by zachęcić ludzi do wykonywania tu czynności obszar dostaje procentowego buffa do xp, zbieranych surowców i tak dalej.
I to takie ogólne omówienie tego systemu teraz odpowiemy sobie na pytania które padły podczas Streamu.
Pytania podczas Gameplayu
- Czy będzie System pozwalający Sabotować przygotowania do Wojny?
Tak będzie taka możliwość. Można atakować karawany jadące do miasta, można zbierać surowce z jego okolicy by mieszkańcy nie mieli co wkładać do skarbca i gracze pewnie wymyślą dużo więcej sposobów by przeszkodzić konkurencji w ataku. - Czy będzie system VoIP?
Tak ale tylko w tawernach, grupie i rajdzie. - Czy można zatrudnić Najemników do pomocy w Wojnie?
Najemników nie, ale będą sposoby by zawrzeć sojusze z innymi miastami. - Czy zabicie Burmistrza podczas Wojny daje więcej punktów?
Myśleliśmy o tym by ważniejsze osobistości w mieście jak Burmistrz, Kapłan czy Szeryf były bardziej punktowane. Ma to sens bo mają oni specjalne umiejętności podczas walki, ale zobaczymy. - Czy Sojusznicy Miasta które jest w Wojnie mogą dołączyć do walki?
Jeszcze nie wiemy które dokładnie Etapy i Typy wojny umożliwią dołączenie sojuszników, ale mamy plan by mogli to zrobić. - Czy jest jakiś maksymalny limit ile osób może wykonać zadanie w wojnie?
Zależy który Typ Eventu niektóre mogą być ograniczone. - Czy smoka można zabić, co się z nim wtedy stanie?
Do Alpha-2 burmistrzowie wszystkich węzłów będą mieli smoki, później tylko burmistrzowie Metropolii. Będą one miały ograniczenie czasowe do Wojen i Najazdów. Dostęp do nich uderzy burmistrza trochę po kieszeni. Jeśli przeciwnicy go zabiją to będzie jakiś cooldown w którym nie będzie mógł ponownie z niego skorzystać no a jak już się skończy to znowu będzie musiał ponieść koszty jego zdobycia.
Intrepid Studios – Studio Update
Jeśli chodzi o Studio Update to nic się nie zmieniło dalej zatrudniają ludzi i szukają odpowiednie osoby na odpowiednie stanowiska.
Pytania i Odpowiedzi podczas Streamu Ashes of Creation Maj 2024
- Czy będzie jakiś system zaopatrzenia do prowadzenia wojny?
Mogą być w przyszłości Typy Wojny które będą tego wymagały. Póki co zaopatrzenie jest przed wojną wykonując Questy z Tablicy - Czy Burmistrz może uniknąć wojny np. obniżyć Poziom węzła lub w jakiś inny sposób?
Nie, nie może. - Czy wojny będą w Instacji czy Open World?
Póki co Open World. Niektóre Cele na Wojnie mogą być w przyszłości Instancjonowane np. mini walka 3vs3 i wynik tej walki będzie wpływać na bitwę, ale to zostawimy na później. - Czemu Węzły nie mogą zadeklarować Wojny dla Węzła Macierzystego?
Bo przegrały już wojnę dlatego są Wasalami. Struktura węzłów jest silna i od siebie zależna i są pewne benefity bycia podległym miastem. Zawsze można opuścić miasto i zostać obywatelem innego. - Czy Wojny między Metropoliami odbywają się na obrzeżach czy są systemy by dostać się do serca imperium?
Nie wszystkie Typy Wojny odbywają się na obrzeżach jak Wojna o Terytorium. Niektóre cele wojny mogą wymagać np. wykradzenia reliktu i oczywiście podczas tworzenia Ashes może pojawić się ich więcej. - Czy będzie tablica najlepszych graczy podczas Wojny?
Tak, będzie można zobaczyć swój wynik i innych graczy. Jeszcze myślimy czy gracz będzie musiał wyrazić na to zgodę. - Ile celów musi zostać osiągnięte by wygrać wojnę i czy wszystkie będą zależne od PvP?
W zależności od typu węzła będą różne Etapy i Cele Wojny i niektóre nie będą zależne od walki PvP. - Jak Węzły zawierają ze sobą Dyplomatyczne Stosunki?
Docelowo przez kilka systemów np. Stosunki Handlowe, Rozbudowanie Drogi, Wspólne Eventy i inne.
Podsumowanie
No i Steven podkreślił, co również powtarzam, że celem tych miesięcznych updatów nie jest pochwalenie się jaka to cudowna gra jest tworzona i pokazanie wszystkiego co mają zrobione i proszę tu jest sklep można kupić pakiet bo już nie mają żadnych pakietów do kupienia ani skórek. Celem pokazów jest zebranie naszej opinii czy podoba nam się kierunek w którym idą i co mogą naszym zdaniem poprawić.
Na koniec dodatkowe fajne informacje i ciekawostki
- Zobaczyliśmy na minimapie kwadracik z piasku i faktycznie był to wycięty kawałek pustyni i wsadzony na teren Riverland. Tutaj właśnie odbywał się ostatni LiveStream gdzie pokazywali różdżkę i oświetlenie. To się teraz wyleje fala hejtu na Ashes, jak można wyciąć do testów kawałek innego Biomu i wsadzić na mapę przygotowaną do Alpha-2 – przecież to jawny scam! No cóż jeśli kogoś martwią takie rzeczy to polecam odłożyć Ashes na półkę i poczekać do premiery. Dodam, że w testach będą również Topory które nie będą miały swojego drzewka rozwoju i będą korzystać przez pierwsze tygodnie z drzewka Mieczy, oraz wszystkie miasta będą wyglądały jak naukowe chociaż mogą mieć wsadzone mechaniki z węzłów militarnych czy ekonomicznych.
- Teren ten to HighwayMan Hills i mogliście go już ujrzeć na Streamie z Eventem gdzie zalęgły się Minotaury i Steven musiał odpalać tu jakieś magiczne ognisko by przywołać zombiaki które je zabiły. Highwayman jest to również system progresji w obronie i atakach na karawany gdzie pniemy się w randze najskuteczniejszych atakujących lub najlepszych obrońców.
- Studio kończy 9 Etap produkcji a jego zakończenie to zrobienie wszystkich niezbędnych systemów potrzebnych do wystartowania testów Alpha-2. Etap 10 to będzie dopieszczenie Alphy by mogła przyjąć dziesiątki i setki tysięcy graczy więc pewnie zaczną wpuszczać osoby z wcześniejszymi dostępami. Jak skończą Etap 10 to zacznie się Alpha-2 dla wszystkich mających dostęp więc no może się wyrobią do tego 30 Września 😀