Węzły [Node System] Jest to nowy i unikalny system który wyróżnia Ashes of Creation na tle innych produkcji MMORPG. System ten sprawi, że jako gracze będziemy przywiązani do danej społeczności mieszkańców miasta, do Gildii panujących w danym rejonie, do dbania o dobre stosunki polityczne z innymi miastami oraz da nam motywację by stawać w jego obronie w razie ataku. Dzięki niemu świat będzie ciągle się zmieniać, a my razem z nim dostosowując się do coraz to nowych sytuacji. Wniesie to pewien przypływ świeżości oraz sprawi, że gra nie powinna się nudzić przez długie lata. Jeśli jesteście zainteresowani jak dokładnie działa, zapraszam do dalszej lektury.
Podstawy Działania Węzłów
Na całej powierzchni mapy Verry (ok. 1200km2 +100km2 podziemi) będzie rozsianych 85 niewidocznych dla graczy małych ziarenek. Każde ziarenko zawiera w sobie mechanizmy które umożliwiają mu potencjalny rozwój w miasto aż do Poziomu Metropolii. Jest 6 Poziomów rozwoju węzła, a dojście do każdego następnego zajmie nam średnio określoną ilość czasu:
- Poziom 0 – Wilderness – Ziarenko
- Poziom 1 – Expedition – Mały Obóz (Kilka Godzin)
- Poziom 2 – Encampment – Konkretny Obóz (Kilkanaście Godzin)
- Poziom 3 – Village – Wieś (Kilka Dni)
- Poziom 4 – Town – Małe Miasto (Kilkanaście Dni)
- Poziom 5 – City – Duże Miasto (Kilka Tygodni)
- Poziom 6 – Metropolis – Metropolia (Kilkanaście Tygodni)
Typy Węzłów
- Militarny – Burmistrz zwycięża walką
- Ekonomiczny – Burmistrz zwycięża Licytując stanowisko
- Naukowy – Burmistrzem zostaje się w demokratycznych Wyborach
- Duchowy – Burmistrzem zostaje osoba najbardziej oddana dla Misji i Questów
Każdy węzeł ma z góry zaprogramowane w jaki Typ Węzła się rozwinie w przyszłości. Do tego musimy wiedzieć, że każde ziarno na każdym serwerze będzie umieszczone dokładnie w tym samym miejscu i będzie to dokładnie ten sam typ jak na innym serwerze. Także jeśli na Serwerze “A” obok wulkanu jest węzeł militarny, na Serwerze “B”, “C” i “D” w dokładnie tym samym miejscu będzie umieszczony węzeł i też będzie to węzeł militarny. Typ węzła będziemy mogli poznać już na Poziomie 1, oceniając jaki typ NPC pojawi się przy namiotach. Pytanie gdzie tu ta różnorodność i powiew świeżości?
Otóż w innych Grach MMORPG wszystkie Dungeony, Rajdy, Miasta i NPC są w pełni rozwinięte i znajdują się w tym samym miejscu na każdym Serwerze. W świecie Ashes of Creation to gracze będą budować świat od zera. Pierwszego dnia po premierze jedyne co zastaniemy na mapie to dzikie tereny pełne mobów i surowców oraz kilka lokacji startowych. Każdy serwer będzie więc wyglądać identycznie. Gdy wypełnimy już podstawowe Questy i ruszymy w świat dopiero zacznie się prawdziwa zabawa!
Chodzi o to, że każdy Węzeł ma swoją strefę wpływu [Zone of Influence = ZOI]. Jeśli wykonujemy jakiekolwiek działania w tej strefie, jak np. zbieranie surowców lub walka z mobami to węzeł automatycznie akumuluje punkty XP. Im więcej graczy jest aktywnych w danym węźle, tym szybciej Ziarenko uzbiera wystarczającą ilość by przekształcić się w Mały Obóz. Dla kilkunastu graczy powinno to zająć kilka godzin. Pojawiają się namioty i kilku NPC oferujących nam podstawowy sprzęt i misje. Strefa wpływu ZOI tego węzła się powiększa i zbiera punkty XP z większego obszaru. Po spędzeniu kilkunastu godzin wykonując misje, zbierając surowce i walcząc z potworami Mały Obóz nazbiera wystarczającą ilość punktów do tego aby przekształcić się w Duży Obóz Poziomu 2. Pojawia się coraz więcej namiotów, przybywa coraz więcej NPC oferujących lepsze produkty i ciekawsze misje. Tak jak poprzednio Strefa ZOI się powiększa, sięgając coraz dalej. Węzeł osiągając Poziom 3 zamienia się w Wieś.
Poziom 3 Węzła
Na Poziomie 3 zaczynają obowiązywać bardzo ważne Systemy.
1. Typ Węzła i Architektura
W zależności od tego jaka Rasa do tego momentu zdobyła sumarycznie najwięcej punktów w rozwój Węzła, taką architekturę będzie prezentować nasza Wieś. Ludzką, Eflicką, Orkową, Krasnoludzką, lub też Tulnar. Teraz również dopiero poczujemy różnicę między typem węzła: Węzeł Militarny skupia się na Walce i Treningu Postaci, Ekonomiczny na Handlu, Naukowy na Odkryciach i Craftowaniu lepszych przedmiotów, a Duchowy na dopieszczaniu naszych Skilli i innych Umiejętności.
2. Burmistrz i Podatki
Kolejnym nowym elementem jest wybór Burmistrza Miasta i ustalenie podatków. Każdy typ węzła przeprowadza inny typ wyborów. Węzeł Militarny jest to Walka PvP, Ekonomiczny – Licytacja stanowiska, Naukowy – Demokratyczne wybory, a Duchowy – Specjalne Misje. Aby wziąć udział w wyborze burmistrza, lub kandydować na to stanowisko należy być obywatelem danego węzła, a żeby być obywatelem należy posiadać w tym węźle Dom, Apartament lub też Działkę w obszarze jego Strefy Wpływów ZOI. Od tego Poziomu Burmistrz będzie mógł Nazwać Węzeł i również ustali podatki które w postaci złota będziemy musieli oddawać w celu jego dalszego rozwoju. Podatki te Burmistrz będzie mógł przeznaczyć Tylko na Rozwój węzła, Taktaty Handlowe z innymi węzłami, Sprzęt Obronny lub Atakujący – pieniędzy ze skarbca nie może wyciągać na inne, prywatne cele. Burmistrz również będzie decydował o tym jakie budynki powstaną w obrębie jego miasta. Mając kilkanaście budynków do wyboru, a tylko kilka wolnych miejsc musi zdecydować czy chce wybudować Apartamenty by mieć więcej obywateli, czy Kuźnie by od razu ruszać na podbój świata, a może Market aby ściągnąć więcej Handlarzy i pieniędzy? Burmistrz będzie mógł również oznaczać wybranych obywateli jako Wrogowie Publiczni. Jest to system który ma za zadanie usunąć obywateli działających ewidentnie na szkodę naszego Węzła np. szpiedzy i sabotażyści z innych Wsi i Miast. Osobę oznaczoną jak Wróg Publiczny będziemy mogli w Strefie naszego Węzła zabijać bez żadnych konsekwencji.
Wybory Burmistrza odbywają się raz na jakiś czas. Musimy więc dbać o dobro swoich Obywateli jeśli chcemy utrzymać swój urząd.
Na tym poziomie również możemy zbierać Reputację i Walutę dostosowaną do danego Typu Węzła. Ostatnio również dowiedzieliśmy się o Mandatach które Węzeł będzie musiał akumulować by Burmistrz mógł podejmować pewne akcje by go rozwijać lub zadowolić swoich obywateli. Mandaty te będą generowane podczas aktywności graczy i obywateli np. wypełniając Questy Burmistrza lub broniąc Rządowych Karawan.
3. System Wasali
Następnie wchodzi w życie System Wasali. Polega on na tym, że jeśli Węzeł Poziomu 3 [Matka] swoją Strefą Wpływów obejmuje inne węzły Poziomu 1 lub 2 [Dzieci], to maksymalnie mogą one być Poziomu 2 czyli o jeden niżej niż Matka. Jeśli Węzły Dzieci Poziomu 2 mają już maksymalną ilość punktów XP, a nie mogą się rozwinąć do Poziomu 3, to punkty XP są przekazywane dla Węzła Matki (czerwona strzałka) dopóki nie osiągnie Poziomu 4.
Aby Węzły Dzieci kiedykolwiek też mogły osiągnąć Poziom 3 możemy:
Rozwinąć węzeł Matkę do Poziomu 4. Gdy to się stanie nie będzie już blokować Węzły dzieci przed wzrostem do Poziomu 3. Teraz one wybiorą swoich Burmistrzów i zaczną płacić część swoich podatków dla Węzła Matki. Tak samo dzieje się dla Węzła Poziomu 5 i 6.
Zniszczyć węzeł matkę podczas najazdu [Node Sieges] żeby nie obejmował już Dzieci swoją Strefą ZOI. Od Poziomu 3 mamy możliwość deklarowania Najazdu i prowadzenie Wojen między węzłami. Są to dwa oddzielne systemy.
4. Najazd na węzeł i Wojny
Od Poziomu 3 możemy zadeklarować Wojnę z innym węzłem. Spowoduje to, że Obywatele oznaczonego Węzła i ich Sprzymierzeńcy automatycznie zostaną dla nas oznaczeni jako Wrogowie. Jest to bardziej Polityczny zabieg w celu straszenia, utrudniania rozwoju innego węzła w okolicy i wielu innych taktyk. Wojnę z innym Węzłem może wypowiedzieć tylko Burmistrz. Nie można wypowiedzieć wojny Węzłowi Matce, ani Węzłom Dzieciom w tej samej Strefie Wpływów.
Najazd na Węzeł jest to poważniejsza sprawa, gdyż ma na celu Fizyczny atak nie tylko na Obywateli ale i Miasto, używając sprzętu wojennego typu Katapulty, Tarany i Trybuszety. Najazd ma na celu zniszczenie Węzła z powierzchni mapy z powrotem do Poziomu 0. Nie można najechać na Węzeł Matkę, ani Węzeł Dziecko w tej samej Strefie Wpływów. Jeśli węzeł Matka blokuje nas przed Wzrostem musimy pokombinować, aby ktoś inny się tym zajął. Mało tego jeśli Węzeł Matka jest w Wojnie lub Sojuszu z innym Węzłem my jako Węzły Dzieci także podlegamy tym politycznym deklaracjom. Najazdy na Węzeł nie są zależne od Burmistrza. Każdy Gracz wypełniając odpowiednią misję i zdobywając specjalny Banner może ogłosić Najazd. Najazd na węzeł będzie wymagał mniej więcej tyle surowców ile węzłowi zabrało rozwinięcie się do danego Poziomu, także nie będzie to łatwe zadanie.
5. Domy, Apartamenty i Działki (Obywatelstwo)
Od Poziomu 3 możemy być Obywatelami danego Węzła. Aby to zrobić musimy posiadać Dom, Apartament lub Działkę w jego Strefie ZOI. Domy tworzą się automatycznie jeśli rozwiniemy węzeł do Poziomu 3, dokładnie 8 sztuk, ale popyt będzie duży więc musimy szybko i ostro licytować aby któryś zdobyć. Jeśli rozwiniemy węzeł do Poziomu 4, powstaną kolejne domy, a te które już były zostaną ulepszone. Apartamenty również są automatycznie tworzone na Poziomie 3, dokładnie 50 sztuk. Aby powiększyć liczbę Apartamentów, Burmistrz może wybrać odpowiednią Budowlę na terenie swojego Węzła od Poziomu 4, albo może z niej zrezygnować na koszt np. Kościoła, Szkoły, Kuźni, Marketu, Stoczni itp. Działki budujemy sami poza murami Węzła, ale na terenie jego Strefy Wpływów.
Będąc obywatelami danego węzła podczas najazdu jesteśmy automatycznie przypisywani jako jego obrońcy. Zniszczony węzeł oznacza zniszczone Domy, Apartamenty i Działki więc w naszym interesie jest aktywne uczestnictwo w jego obronie, wybieranie najlepszych Polityków i pilnowanie ich by utrzymywali najlepsze dla naszego węzła Sojusze.
Będąc obywatelem danego Węzła nasze Alty na tym samym serwerze automatycznie są również jego obywatelami. Alty na innym serwerze oczywiście mogą być obywatelami innego węzła. Obywatelstwo można zmienić raz na 2 tygodnie wykonując specjalne misje. Zadeklarowanie obywatelstwa dla danego Węzła da nam dostęp nie tylko do głosowania, ale również specjalne punkty za reputację, honor, wierność, zasługi, zaangażowanie polityczne. Nada nam to pewnie tytuły i da dostęp do dodatkowych bonusów.
- Na Jednym serwerze Nasza Postać i Alty mogą posiadać tylko Jeden Dom.
- Na Jednym serwerze Nasza Postać i Alty mogą posiadać tylko Jeden Apartament.
- Możemy posiadać Tylko jedną Działkę na całym naszym koncie i wszystkich serwerach.
Domy i Działki będą integralną częścią świata Gry do której będą mogli wchodzić inni gracze. Apartamenty będą kreowane poza mapą i będziemy do nich teleportowani.
6. Zakładanie Gildii
Od Poziomu 3 Węzła istnieje możliwość założenia Gildii, która w jego obrębie może posiadać swoją siedzibę. Burmistrzem nie musi być osoba która jest z danej Gildii oznacza to, że nie musi działać koniecznie dla jej dobra. Członkowie jednej Gildii mogą być Obywatelami różnych węzłów. Co więc jeśli jesteśmy w jednej Gildii ale nasze węzły mają zadeklarowaną Wojnę? Przekupimy Burmistrza by działał na naszą korzyść, czy zrzucimy go ze stołka? Czy będziemy walczyć ze swoimi braćmi w obronie Domu gdy Najadą nasz Węzeł? Z takimi właśnie dylematami może przyjść nam się zmierzyć.
7. Karawany
Od Poziomu 3 możemy korzystać z Systemu Karawan. Limit w naszym Plecaku będzie ograniczony, a Markety będą tylko lokalne. Chcąc przewieźć dużą ilość surowców z jednego węzła do drugiego wygodnie będzie z niego korzystać. Wraz z rozwojem Węzłów do kolejnych Poziomów na Mapie pojawią się nowe Ścieżki i Mosty zapewniające lepsze połączenia między dużymi Miastami i Metropoliami.
8. Specjalne Budowle
Każdy Typ Węzła posiada specjalne budowle w sercu swojego Miasta dające nam pewne unikalne benefity których nie mają inne Typy Węzłów. Np. Węzeł Ekonomiczny posiada Poziom 3 – Market, Poziom 4 – Giełda, Poziom 5 – Galeria Handlowa, Poziom 6 – Centrum Handlowe. W Węźle ekonomicznym będą to inne budowle odpowiednio Poziom 3 – Biblioteka, Poziom 4 – Uczelnia, Poziom 5 – Uniwersytet, Poziom 6 – Akademia. Tak samo węzeł Militarny i Duchowy.
By rozbudować Węzeł ponad Poziom 3 potrzeba jest już duża ilość surowców i złota. Wymaga to wspólnej pracy wszystkich obywateli którzy mogą przeznaczać część surowców pod opiekę Burmistrza, aby był w stanie szybciej rozwinąć naszą Wieś. Burmistrzowi też będzie na rękę jeśli pomoże nam np. zorganizować lub ochronić transport surowców kupionych w innym węźle. Jeśli inna Wieś w okolicy zrobi to szybciej i osiągnie Poziom 4 przed nami, obejmie nas swoją Strefą Wpływów. Wtedy będziemy już od niej zależni i podporządkowani jej decyzjom politycznym oraz będziemy płacić dla niej podatki. Nasz rozwój również zostanie zablokowany i będziemy musieli czekać lub jej pomóc osiągnąć wyższy Poziom.
Z każdym kolejnym Poziomem węzła powiększa się nasza Strefa Wpływów. Pojawia się więcej Domów, Więcej miejsca na Działkę, oraz więcej miejsca na nowe Specjalnie Budowle odblokowujące kolejne misje, przyciągające więcej NPC. Im większy Węzeł tym silniejsze potwory zainteresowane naszą aktywnością zaczynają się pojawiać w okolicy. Zaczniemy widywać silniejszych Bossów, otwierać się będą też nowe Dungeony i Rajdy. Bardzo możliwe, że w pewnym momencie obudzimy jakiegoś Smoka śpiącego gdzieś głęboko w okolicznych górach który aby znowu mieć spokój postanowi zaatakować nasze miasto. Gdyby węzeł ten był zablokowany przez znajdujący się w okolicy węzeł o wyższym poziomie, nigdy nie uzyskamy dostępu do tych Dungeonów i Bossów, a smok będzie dalej spokojnie spał. Za to w innej części świata być może pojawi się Kraken gdy uzna, że Metropolia nad wodą i ciągły ruch morski powoduje u niego ataki migreny, a może jakiemuś Trollowi będzie przeszkadzać Most nad jego jaskinią który powstał w wyniku połączeniu dwóch dużych miast?
Poziom 6 – Metropolia
Osiągając Poziom 6 Węzeł uzyskuje status Metropolii. Jest to najwyższy Poziom jaki może osiągnąć i na danym serwerze może równolegle istnieć tylko 5 Metropolii. Poziom ten odblokowuje specjalne moce dla Obywateli danego Węzła. Burmistrz takiej Metropolii może posiadać latającego Mounta Tieru 3. Tylko 10 osób na całym serwerze otrzyma ten przywilej latania, inni gracze którzy dostąpią tego zaszczytu to Liderzy Gildii którzy zasiadają na tronach 5 zamków. Supermoce w zależności od Typów Węzła to:
- Ekonomiczny – Połączona Ekonomia. W świecie Verry Markety istnieją tylko lokalnie. Aby zobaczyć jakie przedmioty są oferowane i za jaką cenę w danym Węźle musimy go odwiedzić osobiście. Połączona Ekonomia oznacza, że Metropolia i Węzły znajdujące się w jej Strefie Wpływów ZOI mogą oglądać, kupować i wystawiać na sprzedaż swoje towary, bez różnicy w którym Węźle są wystawione – każdy może je zobaczyć na jednej liście. Jeśli w Świecie Verry istnieją dwie Ekonomiczne Metropolie również współdzielą ten system między sobą. Trzeba zaznaczyć, że o ile możemy coś kupić czy wystawić na odległość, i tak musimy fizycznie odwiedzić dany Węzeł którzy magazynuje ten towar aby go osobiście odebrać.
- Naukowy – Teleportacja. W świecie Ashes of Creation nie ma możliwości szybkiej podróży. Jeśli gdzieś chcemy dotrzeć musimy zrobić to na piechotę lub na mouncie. Obywatele Metropolii mają możliwość teleportacji z Metropolii do każdego Węzła w jego Strefie Wpływów ZOI i z powrotem, pod warunkiem, że nie znajduje się w fazie Wojny. Obywatele Węzłów znajdujących się w jej Strefie mogą jedynie teleportować się do Metropolii i Węzła której są Obywatelami. Nie ma możliwości Teleportowania się między dwoma węzłami niższych Poziomów. Jeśli w Świecie Verry istnieją dwie Naukowe Metropolie istnieje możliwość szybkiej podróży między nimi Statkiem Powietrznym.
- Militarny – Nie ma jeszcze informacji jaką posiadają Supermoc. Jednak plusem bycia Obywatelem Węzła Militarnego jest możliwość podjęcia się zawodu Łowcy Głów, co umożliwi nam polowanie zaznaczonych na mapie Graczy którzy uzyskali stan Korupcji “Corrupted”. Za zabicie takiego gracza otrzymamy stosowne nagrody. Kolejny plus to zmniejszona kara za Korupcję jeśli dopuścimy się jej osobiście.
- Duchowy – Nie ma jeszcze informacji jaką posiadają Supermoc.
Widzimy, że System węzłów jest bardzo rozbudowany i otwiera mechanizmy które zapewnią nam sporo rozgrywki. Planowanie Wojen i Sojuszy, Najazdy, Spiski, ataki Potworów, Rozgrywki liderów Gildii z Burmistrzami i inne zagrywki spowodują, że świat Verry ciągle będzie się zmieniać i każdy serwer będzie wyglądać zupełnie inaczej. Inne węzły zostaną rozwinięte do Metropolii blokując wszystkie inne przed wzrostem. Każda Metropolia może być innego Typu, Inne Gildie będą miały siedziby w innych Węzłach, a inne Węzły będą miały wojny z innymi i tak dalej. Powstaną Mosty i nowe ścieżki w zupełnie innych miejscach, otworzą się przed nami inne Dungeony i obudzimy innych Bossów z głębokiego snu. W zależności czy rozwiniemy węzeł w głębi lądu czy przy oceanie będziemy musieli przyjąć inną taktykę obrony naszego miasta i podboju innych.
W specjalnym miejscu Metropoli będzie można również umieścić pewne Relikty, po zdobyciu których nasz Węzeł odblokuje specjalne Misje i umożliwi tworzenie Legendarnych Przedmiotów.