Ashes of Creation Q&A z „The Ashen Forge”

Ashes of Creation the ashen forge MMORPG AoC Q&A Steven sharif

Pytania i Odpowiedzi z Q&A

Ok więc jak dobrze wiecie 9 Lipca odbyło się Q&A ze Stevenem. Wziął udział w setnym odcinku podcastu Panów  z The Ashen Forge i odpowiedział na ponad 50 pytań więc bierzmy się do roboty.

  1. Kiedy część trzecia serii o Węzłach?
    Jeśli chodzi o tą serię to bliżej premiery się zepną i wypuszczą część trzecią i czwartą oraz odświeżą część pierwszą i drugą. Po testach już nic nie powinno się zmienić więc to będzie dobry czas na wypuszczenie. Za miesiąc jednak będzie godzinny materiał poświęcony tematowi Węzłów.
  2. Czy planujecie wypuszczać jakieś inne artykuły tak jak kiedyś?
    Nic nie obiecują, może bliżej Beta testów. Wydaje się, że wtedy będą mieli więcej wolnych rąk do pracy nad takimi rzeczami.
  3. Czy teraz jak zatrudniliście Billa Trosta zmieni się jakoś kierunek rozwoju Ashes of Creation?
    Bazując na jego doświadczeniu mają nadzieję, że zespół będzie bardziej elastyczny i lepiej przesieją nasz feedback z testów.
  4. Dyskusja czy to dobrze „zakochiwać się” w swoim pomyśle jako twórca?
    Bycie wiernym swojej idei na której oparta jest gra jest OK, ale jeśli się uważa jakiś system za fajny bo się go zrobiło chociaż ludzie mówią inaczej to już nie jest ok.
  5. Intrepid wprowadza dużo nowych Systemów i Narzędzi. Jaki Ashes będzie miał wpływ na popchnięcie gatunku gier MMORPG? Everquest Next i Chronicles of Elyria też próbowały i im się nie udało.
    Ashes chce wrócić do korzeni Planszówek D&D i opakować to w najnowszą grafikę, a nie podążać za trendem panującym dzisiaj na rynku.
  6. Jakie umiejętności Billa Trosta spowodowały, że go zatrudniliście na Lead Designera?
    Bill był współtwórcą wielu gier MMO, jest super fanem Oldschoolowych tytułów jak Intrepid i ma ogromne doświadczenie w tej branży. No i też popiera pomysł przywrócenia Socjalnego aspektu gier MMO i delikatnego tarcia między graczami by prowokować do PvP. 
  7. Kiedy budujemy działkę potrzebujemy tylko złota czy coś więcej?
    Do budowy działki potrzeba Schematu, Złota i Materiałów.
  8. Kiedy licytujemy się o Pozwolenie na działkę potrzebujemy tylko złota czy coś więcej?
    Będą testować dwa systemy. W jednym rejonie będziemy kupować tylko za Złoto, w innym za Złoto + Walutę zdobywaną w Węźle przywiązaną na stałe do gracza.
  9. Ludzie są właśnie ciekawi czy w kontekście religijnego węzła będzie inaczej się zdobywać działki niż innego typu?
    Myślą nad walutą zdobywaną w węzłach która się przyda do kupowania np. działki. W węźle Duchowym nazywała by się Fawor (Przysługa). Zdobywałoby się ją za np. wykonywanie religijnych Questów czy dostarczanie materiałów. W Militarnym ta waluta nazywałaby się Honor.
  10. Czy Burmistrz ustala kiedy zaczynamy proces licytowania się o Pozwolenia?
    System o tym decyduje w 100%. Po rozwoju węzła nie wszystkie miejsca od razu będą dostępne do licytacji. Zamiast tego będą systematycznie pojawiać się po jakimś czasie i możliwość handlowania między graczami również pojawi się dopiero później.
  11. Czy Ashes wyjdzie przed 2030 rokiem?
    Studio nie dąży do perfekcji, ale nie chce też wypuścić niedokończonej gry. Szansę na premierę ma się tylko raz i nieudany start może zabić całą tą wieloletnią pracę wielu osób. Także nie będą czekać aż Ashes będzie idealne, ale też nie wypuszczą niedorobionego szitu.
  12. Czy dacie znać kiedy zaczną się testy objęte NDA?
    Nie, nie będą za każdym razem ogłaszać testów żeby nie nakręcać ludzi. Osoby z Phoenix Iniciative nie biorą jeszcze udziału w testach Alpha-2.
  13. Jaka jest różnica między „Parcels” i „Plots”
    Parcels to Region w którym można stawiać Działki Plots to obszar działki.
  14. Czy będą jakieś ograniczania do nakładania skórek na działkę w zależności od miejsca czy  typu węzła?
    Nie będzie takich ograniczeń. Aby te skórki nie odstawały jakoś super extra od otaczającego świata będą to balansować np. użytymi materiałami, kolorami i tak dalej.
  15. Skoro budynki profesji na działce dają dodatkowe bonusy czy możliwe, że dadzą też naszemu sąsiadowi jeśli zbuduje działkę blisko naszej?
    Nie ma takiej możliwości, działki mają minimalny odstęp między sobą.
  16. Jeśli ktoś chce wymaksować swoją profesję przerabiania i wbić całe drzewko umiejętności z nią związane będzie musiał postawić kilka budynków z nią związanych?
    Będzie można oprócz domu postawić 6 budynków. Aby wymaksować drzewko profesji budynku potrzeba będą potrzebne minimum 2 takie budynki. Wtedy też ma się dostęp do wszystkich 4 stanowisk.
  17. Czy osoba skorumpowana wypływając na otwarty ocean dalej jest skorumpowana?
    Tak, skorumpowany gracz ma taki stan na całej mapie Verry.
  18. Czy kara śmierci obowiązuje na Otwartym Oceanie?
    Jeśli chodzi o otwarty ocean to skorumpowany gracz ma normalną karę za śmierć, każda inna osoba ma ją na bardzo minimalnym Poziomie. Być może tylko sprzęt będzie się niszczył normalnie, ale dług punktów xp i negatywne jego efekty albo będą bardzo małe albo w ogóle ich nie będzie.
  19. Czy kupując dom, działkę lub apartament automatycznie stajemy się obywatelami węzła?
    Nie, będzie to świadomy wybór. Możemy mieć działkę na terenie jednego węzła, mieć dom w drugim i apartament w trzecim. Za bycie obywatelem i posiadanie którejś z formy domu czy apartamentu również płaci się podatki. Oprócz tego trzeba będzie się dokładać do Węzła to pewnie dostaniemy jakaś misje by dostarczyć ileś tam surowców. Nie będzie maksymalnej liczby osób które mogą zostać obywatelami, ale każda kolejna osoba będzie miała wyższe podatki i będzie musiała dostarczać więcej materiałów. Taki Soft-Cap samoistnie odstraszy zbyt dużą ilość graczy temu lepiej być obywatelem na jak najwcześniejszej fazie rozwoju Węzła.
  20. Czy w Apartamentach będzie możliwość umieszczenie jakiś stanowiska do Craftowania?
    Nie, ale będzie można uprawiać pewne rośliny doniczkowe i zbierać z nich surowce.
  21. Jaki będzie End Game jak już osiągniemy 50 Poziom?
    Zależy na jakim etapie jest rozwój serwera, ale będziemy zajmować się rozwijaniem miasta lub niszczeniem innych miast żeby odblokować rzeczy w innych rejonach mapy. Walka z innymi gildiami to następna rzecz, dbanie o zamek i nasze siedziby, rozwój działki, craftowanie lepszych broni i zbroi, atakowanie lub obrona karawany. Branie udziału w Eventach, odkrywanie morskiego życia, szukanie skarbów no jest masa rzeczy do roboty w Ashes bo jest to ciągle zmieniający się dynamiczny świat. Tu coś zniszczymy, tam coś rozwiniemy a w zależności od tego które miasta są na jakim Poziomie taki mamy dostęp do kontentu. Są też ograniczone czasowo Questy jak widzieliśmy w wieży Carphin i Story Arc. Jednym słowem będzie od groma rzeczy do roboty w świecie Verry.
  22. Jak korupcja rozprzestrzenia się po świecie i jaki ma wpływ na środowisko i na nasze działki?
    W Alpha-1 był obszar zainfekowany korupcją w tropikach. Korupcja rośnie kiedy budujemy coraz większe miasta, jest to taka przeciwna siła która balansuje rozwój graczy. Im jesteśmy silniejsi korupcja również wzrasta takie Yin & Yang. Nie zawsze jednak warto ją niszczyć bo korupcja przeinacza niektóre surowce które są potrzebne do craftowania pewnych rzeczy.
    Korupcja nie wpływa na Działki, rozwija się raczej w dzikiej naturze dalej od cywilizacji.
    Jeśli ją pokonamy w jednym obszarze fajnie by było jakby pojawiała się w innej części mapy, ale póki co nie mamy narzędzi do tego więc jest w stałych lokacjach.
  23. Skoro profesje przerabiania będą dostępne do pewnego poziomu w węzłach czy to oznacza, że będziemy mogli tam uprawiać pola i hodować zwierzęta?
    Będą również publiczne miejsca gdzie można zająć się rolnictwem i hodowlą. Będziemy to mogli zrobić tylko do określonego Poziomu więc dla początkujących będzie fajnym miejscem później musimy poszukać działki lub się do kogoś podczepić.
  24. Więc ktoś będzie mógł nam dać uprawnienia by korzystać z jego działki aż do maksymalnego Poziomu profesji bez własnej działki?
    Tak, uprawnienia będziemy mogli dawać członkom rodziny i innych wspólnych organizacji jak Gildia. Oczywiście przetestujemy różne warianty i zobaczymy jaki będą miały wpływ na grę.
  25. Czy mogę wykluczyć graczy lub grupy do korzystania z mojej Tawerny?
    Nie ma wbudowanego mechanizmu dyskryminującego graczy do korzystania z Tawern.
  26. Czy przy przerabianiu lub craftowaniu nasze budynki się zużywają i będą wymagać napraw?
    Na ten moment nie będzie takiego systemu, tylko płacenie podatków.
  27. Czy uprawiając zboże lub hodując mounty będą się one z czasem zużywać i zaczną dawać mniej nasion czy potomstwa?
    Jeśli chodzi o uprawę to będą malejące zwroty i w końcu będziemy się musieli udać kupić świeże, nasze Mounty jednak się nie będą zużywać.
  28. Czy jest jakiś kontent który się zużywa?
    Kontent zajmuje dużo czasu w stworzeniu i chcieliby by każdy miał szansę go skonsumować, że tak powiem także nie będą ograniczać. Pierwsi którzy go przejdą będą w bibliotece zapisywani na kartach historii serwera, ale nie zablokują tym sposobem dostępu innym graczom.
  29. Skoro świat się ciągle zmienia to znaczy, że niektóre Story Arc nie pojawią się na niektórych serwerach?
    Tak, ale będą mieli zawsze taką możliwość, a my będziemy mogli ich trochę popchnąć w tym kierunku przez np. nowe Eventy.
  30. Czy na początku Alpha-2 zobaczymy Summonera i Barda i czy do końca roku zobaczymy gotowy model Tulnar?
    Na początku testów Alpha-2 Bard będzie dostępny, Summoner nie – dodadzą go później. Mają gotowe modele tych 3 wersji Tulnar które pokazywali, ale nie są jeszcze dostępne w kreatorze postaci do zmiany atrybutów.
  31. Demoniczny Shaman? Czy będzie można przywoływać Demony?
    Jeszcze tego nie ustaliliśmy do końca czy będzie można tak augmentację zrobić  by przywoływać demony. Ciągle pracujemy nad tą klasą.
  32. Czy summoner będzie blokował swoje summony wybierając augmentację np. nekromancer będzie przywoływał tylko nieumarłych?
    W tym zakresie kreator postaci który rozwijamy chyba umożliwiłby takie rozwiązanie, ale jeszcze zobaczymy.
  33. Czy Łotr będzie również w Alpha-2 skoro był zaplanowany na Alpha-1?
    Tak Łotr będzie również dostępny w Alpha-2.
  34. Jakie podstawowe Systemy musicie jeszcze stworzyć przed testami Alpha-2?
    Chyba nie ma już takich systemów. Teraz już raczej aplikują Interfejs na te Systemy by można było z nimi wchodzić interakcję. Najwięcej czasu poświęcają na tworzenie kontentu i zapełnienie świata Verry.
  35. Synergia efektów umiejętności czyli promocja efektów w połączeniu z innymi żywiołami czy atakami. Pytanie ile będzie dostępnych możliwości dla solowego gracza vs interakcji z innymi archetypami?
    Podstawowe synergie w danym archetypie każdy gracz będzie miał dostępne, ale najbardziej efektywne rotacje zawsze będą w grupach między różnymi klasami.
  36. Czy pracujecie już nad Bitwami Morskimi?
    Fundamentalne systemy jak tworzenie statku i dodawanie do niego attatchmentów są już gotowe, musimy popracować fizyką jak się porusza i oddziałuje z wodą i nad broniami.
  37. Czy pływając Statkiem można podpłynąć do Nadbrzeżnego Węzła i zaatakować go?
    Porty mogą być takim punktem który podczas najazdu na węzeł będzie można atakować jako jedno z zadań podczas oblężenia przybrzeżnego węzła. Port będzie stały na mapie i jeśli będzie w okolicy 5 węzłów które mają go w zasięgu to przejmuje te miasto które pierwsze się rozwinie na wyższy Poziom.
  38. Tworzenie Statków było kiedyś profesją, a teraz zostało podzielone na kilka profesji?
    Tak kilka profesji będzie tworzyć różne części do statku a później w porcie będziemy mogli z tych części stworzyć gotowy Statek.
  39. Jaka jest pełna lista rzeczy które możemy robić na działce?
    Będzie w Artykule w następnym tygodniu.
  40. Kiedy ruszą już testy Alpha-2 jakie wskaźniki będziecie brać pod uwagę by ocenić ich sukces?
    Utrzymanie Graczy czyli dane ile osób korzysta z różnych systemów, robi Questy, craftuje itemy, jak długo trwa Sesja gry itp. oraz ilość Feedbacku to takie dwa główne indykatory. Pamiętajcie, że Alpha-2 to nie kupuje się wczesnego dostępu do Gry żeby sobie pograć, tylko by znajdować i testować błędy. Testy wykonywane są w Studiu ale również korzysta się i płaci za usługi profesjonalnych firm którzy testują dla nas grę. Widać więc, że chcą stworzyć dla nas do testów jak najlepsze środowisko i przygotować narzędzia do zbierania danych, ale to dalej nie jest gotowa gra o czym można często zapomnieć.
  41. Czy Statki będą w Alpha-2?
    Tak, nie na początku, ale w końcu dodadzą w którymś z Patchy. Oczywiście nie będą od razu działać jak należy, ale z czasem to wyprostują.
  42. Jak długo będzie trwać Alpha-2?
    Tak długo jak będzie trzeba.
  43. Jak dużo kontentu i Systemów planujecie udostępnić do testowania podczas Alpha-2?
    Wszystkie podstawowe i niezbędne systemy w którymś momencie będą dostępne do testowania. Między Alpha-2, a Beta-1 usprawnią te systemy i dodadzą więcej kontentu.
  44. Czy można nazwać Statek?
    Tak Statek można nazwać.
  45. Czy można zabić przyjaznego NPC?
    Nie można będzie zabić normalnych NPC, podczas najazdów na węzły nie będzie ich na mapie. Jeśli podczas najazdu zostanie uszkodzony ten specjalny budynek jak np. kuźnia to po udanej obronie nasz Kowal nie będzie w stanie nic dla nas zrobić póki nie naprawimy tego budynku. Za to będą również bojowi NPC jak np. ochrona miasta czy Najemnicy.
  46. Czy jeśli Węzeł odbuduje inna rasa niektórzy NPC już się nie pojawią z powrotem?
    Tak, w zależności od rasy niektórzy NPC pojawiają się by gracz mógł np. wykonać swój Rasowy Łańcuch Questów. Oprócz tego będą też inni specjalni NPC, ale większość będzie jednak się odradzać.
  47. Czy ruiny miasta mają wpływ na NPC którzy dają nam Questy?
    Tu nie odpowiedział na pytanie, ale chyba logiczne, że nie będziemy w ruinach wykonywać Questów. Za to opowiedział że będzie to arena otwarta na PvP gdzie każdy gracz chcąc pokopać skarby będzie mógł zostać zabity no i korupcja tam nie obowiązuje.
  48. Jaka jest aktualnie wizja na NPC których gracze mogą zatrudnić np. do ochrony karawany?
    Największą użyteczność będziemy mieli na działkach gdzie będą mogli zasiewać i zbierać plony i wykonywać inne prace.
  49. Jak ważne jest nasze EQ skoro każdy może nosić wszystkie typy? Czy Palladyn może być użyteczny nosząc szaty Maga i Laskę? Czy to raczej nie będzie dobre rozwiązanie?
    Rolą noszonego ekwipunku jest przygotowanie się na potyczki z którymi będziemy się mierzyć. Im lepiej to zrobimy tym lżejsze będziemy mieli życie. Musimy również pomyśleć o naszych umiejętnościach żeby pasowały do broni i statystykach i obronie no i inne komplety możemy mieć do gry Solo, a inne by uzupełnić naszą grupę.
  50. Więc nie ma jakiegoś ostatecznego Meta buildu w Ashes?
    Ich Polityka w tym zakresie to Uwydatnić mikro Meta i zlekceważyć makro Metę. To znaczy będą meta Buildy pod określone sytuacje dla danych Klas, ale nie jeden ostateczny i najlepszy do wszystkiego.
  51. Jakie macie Systemy walki z Cheaterami?
    Ochrona przed Cheaterami jest bardzo istotna, będą tuningować swoje narzędzia podczas testów już na żywej populacji. Mają w swoim zespole ludzi od zabezpieczeń którzy również pracowali wcześniej np. w World of Warcraft.
  52. Kiedy możemy spodziewać się jakiś informacji o Augmentacji?
    Steven nie pamiętał kiedy dokładnie mają zaplanowany pokaz o Augmentacji
  53. Kiedy zobaczymy Kreator Postaci?
    Przed testami Alpha-2. Osoby z dostępem do testów dostaną wcześniej klienta Gry i będą mogli stworzyć swoją postać.
  54. Co się stanie z naszym sprzętem jeśli spróbujemy za mocno podnieść jego Statystyki? Się trochę połamie, czy kompletnie zniszczymy?
    Na niskich poziomach ryzykujemy tylko utratę dodatkowych bonusów, a na wyższych możemy całkowicie zniszczyć sprzęt i dostaniemy z powrotem surowce. Pewnie nie wszystkie.
  55. Ile około maksymalnie będzie apartamentów w Metropolii?
    Domyślnie każdy Węzeł będzie miał minimalną liczbę gwarantowanych apartamentów. Ilość tą jednak burmistrz będzie mógł powiększyć rozbudowując ten budynek kosztem innego. To ustalimy oczywiście podczas testów jaka będzie dokładna liczba po zebranych danych, ale roboczo ustaliliśmy kilkaset mieszkań.
  56. Czy na początku Alpha-2 będą już dostępne narzędzia do zarządzania Gildią?
    Tak będą dostępne już na początku.
  57. Czy jest coś co chciałbyś jeszcze wyjaśnić, podkreślić lub nie miałeś szansy albo czasu przekazać nam na Streamach?
    Tak, Ashes of Creation nie jest dla wszystkich. Każdy kto próbuje zadowolić wszystkich w końcu upada. Każdy jest inny ma inne zainteresowania, chce osiągnąć inne rzeczy i to jest OK. Nic jednak nie sprawia mi więcej frajdy niż nasza społeczność i interakcja z wami przez te lata. Jest to fantastyczna i wymagająca podróż, ale bardzo motywacyjna i satysfakcjonująca. Mówię to nie tylko w swoim imieniu ale i całego zespołu i dziękujemy za wasze zaangażowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *