Ashes of Creation Stream Skrót Listopad 2023

Skrót z LiveStream AoC Listopad 2023

Komentarz z YouTube

Więc tradycyjnie zaczynamy od pytania z YouTuba które w tym miesiącu było raczej stwierdzeniem, że fajnie by było zobaczyć jak rabusie atakują i kradną towary przewożone przez karawanę oraz później to sprzedają na czarnym rynku. Steven ostatnio jest bardzo wylewny zarówno na Discord jak i na tym streamie bo już po kilku minutach dowiedzieliśmy się, że właśnie Atak na Karawanę ze sporą ilością graczy i walka PvP to będzie temat Styczniowego LiveStreamu. To jest to co tygryski chcą zobaczyć najbardziej, ale nauczeni doświadczeniem nie bierzmy tego na 100%. W przeciągu 2 miesięcy ta decyzja może im się odwrócić bo np. znowu nie zdążą czegoś zrobić. Moim skromnym zdaniem w tej walce będą brali udział gracze którzy oficjalnie już wiemy mają dostęp do SPOT TESTÓW, a w w kolejnych tygodniach będą zapraszać kolejne osoby. Czasowo zgrywałoby się to właśnie bardzo fajnie ze Streamem który prawdopodobnie będzie 26 Stycznia 2024 roku. Także nie zdziwcie się jak zobaczycie mrBoka i Tanerotha odważnie broniących transportowany towar i kopiących bandyckie tyłki. Dodatkowo zdradzili nam, że kolejny Grudniowy LiveStream będzie poświęcony Łucznikowi i jego nowym umiejętnościom. Widzimy je już na pasku podczas gameplayu, ale za miesiąc zostaną dokładnie wytłumaczone. W sumie ma ich być ok 18. Nie mogę się doczekać updatu mojej ulubionej klasy zwłaszcza jak zobaczyłem nowy efekt umiejętności Snipe której Steven używał by dać nam przedsmak tego co nas czeka. W sumie to nie będziemy musieli czekać aż tak długo bo Intrepid Studio robi sobie od 22 Grudnia do 2 Stycznia świąteczną przerwę. No i oczywiście w Grudniu dowiemy się już w którym kwartale 2024 zobaczymy start testów Alpha-2 dla osób z dostępem który czy to wygrały w losowaniu czy go kupią do 17 Stycznia w Pakiecie.

Gathering, Processing, Crafting w Ashes of Creation

No dobra po tym wstępie możemy przejść do Gameplayu czyli Zbieranie, Przetwarzanie i Craftowanie. Akcja oczywiście Riverland, a miejsce to oczywiście nasz dobrze już znany Węzeł Winstead. Steven zdobył gdzieś przepis na miecz Nightblade. Przepisy te będzie można kupować od innych, tworzyć oraz nawet wydropić z potworów w świecie Verry. Niektóre będą dostępne tylko w niektórych regionach inne podczas niektórych eventów mogących się nie powtórzyć w przyszłości. Na szczęście większość z nich będzie można sprzedawać. Takiego przepisu można się nauczyć i umieścić go w swoim notesiku – od tej pory znając schemat można tworzyć przedmiot do woli. Niektóre przepisy jednak będą pozwalały wytworzyć tylko kilka np. 5 przedmiotów i będą to niezwykle rzadkie rzeczy. A więc do tego konkretnego mieczyka potrzeba będzie „Night Opal” i „Moonbell” oraz opcjonalnie „Oak Timber” i Fragmenty Cyny. Te materiały i ich ilości oczywiście będą całkiem inne przy premierze – tu chodzi tylko o zaprezentowanie jak działa System. Tak samo Interfejs użytkownika jest zrobiony tylko pod kątem użyteczności i żeby spełniał swoje zadanie, a niekonieczne żeby ładne wyglądał.

Zbieranie Surowców

No więc żeby zebrać potrzebne surowce Steven musiał udać się do NPCów którzy nauczyli go konkretnych zawodów zbierania i zaopatrzyli w narzędzia. Po drodze w zagrodzie pasł się sobie WhisperWhelk pseudo Snorse czyli chyba najbardziej rozpoznawalny mount w Ashes of Creation. Więc aby dostać profesję musimy pogadać z odpowiednim NPC który jak widać nie ma wykrzykników nad głową i woła was błagając z 200 metrów podekscytowany by tylko was nauczyć zbierać kwiatki. No nie, w Ashes to jak chcesz się czegoś nauczyć to musisz się samemu wysilić, poszukać, poczytać i to w sumie on Ci robi przysługę dzieląc swoją wiedzą. Dziwnie to brzmi, ale wydaje się bardziej realistyczne. Gość jest stary, zarobiony, a my przychodzimy mu zawracać głowę i widzimy to odzwierciedlone w rozmowie. Aby zacząć dał nam rączkę i ostrze które to musimy połączyć by zrobić swój pierwszy sierp na stanowisku zaraz obok. Mając jakąś profesję będziemy mogli sami sobie tworzyć i naprawiać narzędzia to akurat jest fajna informacja. No więc po stworzeniu narzędzia pokazujemy go Williemu by zobaczył ile to poświęciliśmy czasu i energii udowadniając nasz zapał do pracy w tym zawodzie by dalej nas uczył. W tym momencie narzędzie trafiło do naszego specjalnego slotu na narzędzia po prawej stronie tego okienka gdzie możemy sprawdzić ich wytrzymałość jakość, jak nam idzie lvlowanie profesji i tak dalej. Moim zdaniem wygląda to ładnie i praktycznie wszystko w jednym miejscu podzielone na kategorie i z procentowymi słupkami.

EQ do Zbierania

Mając już odpowiednie narzędzie wypadałoby zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt czyli Plecak i Ubrania dający dodatkowe bonusy. Warto będzie korzystać z odpowiednich plecaków do odpowiednich profesji bo sloty będą miały dokładnie taki sam kształt jak zbierany surowiec. Oczywiście Zioła również będziemy mogli umieszczać w plecaku do zbierania kamieni bo zajmują mniej slotów. Będzie to natomiast mało wydajne bo zajmując slot w nieodpowiednim plecaku będzie można umieścić ich np. tylko 15 sztuk, a w przeznaczonym do zbierania kwiatków 99 czy nawet więcej. Mało tego podczas zbierania system sam powinien wkładać odpowiednie surowce w odpowiednie do tego sloty jeśli będą wolne oczywiście. Jeśli nie to będzie szukać następnego najlepszego wolnego miejsca dla tego typu. No i widzimy, że drewno nie wejdzie ani do tego ani do tego. Dodatkowo możemy kupić w sklepie Secik typu koszula, spodnie i pasek  dający nam dodatkowe bonusy do zbierania, przerabiania czy craftowania. Zawsze się zastanawiałem do czego są te 3 sloty w menu postaci no to teraz już wiemy. Powiedzieli, że w Menu będzie można zaznaczyć czy ten Set ma być widoczny na postaci gdy go zakładamy czy jednak wolimy widzieć naszego Bohatera w lśniącej zbroi.

Jedziemy Dalej

Jeden NPC posiada zestawy do 3 Profesji: Hodowanie Zwierząt, Farmerstwo i zbieranie Ziół. Drugi NPC do którego się udali Brock ma ich również 3: Górnictwo, Obróbka Kamienia i Jubilerstwo. Następny NPC zajmujący się drewnem to Woody. Oferuje sety dla Drwali, Stolarzy i ludzi pracujących w Tartaku.

No i Steven jest bardzo blisko jako Drwal osiągnięcia Poziomu 10 więc jeśli to zrobi i przyniesie wymagane drewno to jego Certyfikacja się zmieni z Nowicjusza i zostanie Uczniem. No i co tu więcej można powiedzieć Jesień wygląda bardzo złoto i pomarańczowo i liście sobie spadają z drzew i jest fajny klimacik. Niestety są też Wilki więc musimy uważać bo no jak widzimy są tu w kilka osób on jest jeden a mimo to nie schodzi na jednego czy dwa Hity. Tutaj również zobaczyliśmy jak wygląda skorumpowana strefa.

Jest to efekt zaniedbań graczy w okolicy którzy na czas nie potrafili zając się narastającym dalej problemem i teraz rozsiała się na nowe obszary coraz bliżej miasta. Powoduje to zmianę mobków w tym obszarze zwiększając ich siłę, dając nowe umiejętności ale też inny drop  czy surowce no i oczywiście nowi Bossowie. Tak samo mamy skorumpowane kamienie, drzewa i rośliny do zebrania których, narzędzi Steven niestety jeszcze nie posiadał. A nawet jakby miał to nie posiadali wystarczającej liczby graczy by zapuścić się dalej po lepsze surowce. Tutaj widzimy w jakim idą kierunku, zbieracze będą potrzebować silnych grup do najlepszych rzeczy, a silne grupy zbieraczy by mieć dostęp do lepszych broni i zbroi. Tak samo podczas pokonywania kolejnych Poziomów w Dungeonach mogą się trafić fajne i rzadkie surowce i fajnie by było zabrać kogoś kto mógłby je wydobyć. Tutaj się trafił akurat fajny klejnot Rubin i ma fajne efekty gdy się kruszy. Podczas zbierania zwykłych surowców jak Bazalt też możemy trafić na jakiś Cynk czy również Miedź.

Certyfikaty Zawodów i Profesji

Póki zbierają te surowce powiem trochę o tych certyfikacjach zawodu. Jest to jakby potwierdzenie czy dyplom nadawany nam jeśli spełni się wymagane warunki. Może to być jak tutaj osiągnięcie 10 Poziomu w profesji Drwala. Od teraz nie jesteśmy już Nowicjuszem, a Uczniem i wpływa na np. nowe narzędzia jakie możemy stworzyć, a co za tym idzie rzeczy jakie możemy zbierać, nowe umiejętności drzewka profesji i tak dalej. Jeśli już o tym mówimy to warto wspomnieć, że będzie 5 Poziomów każdej profesji: Novice, Apprentice, Journeyman, Master i Grandmaster. Na Poziomie 1 możemy wylevelować każdą profesję, Na 2 Pięć, Na 3 Cztery, Na 4 Trzy a na 5 już tylko Dwie.

  • Novice – unlimited
  • Apprentice – 5
  • Journeyman – 4
  • Master – 3
  • Grandmaster – 2

Przy okazji zobaczyliśmy również jak wygląda drzewko profesji Zbieracza Drewna.

Są tu bonusy pasywne takie jak szybsze zbieranie, zwiększona ilość surowca z 1 drzewa, szansa na lepszą jakość, ale też zwiększające efektywność naszej Inspekcji Okolicy. Inspekcja będzie polegać na tym, że rozstawiamy w obszarze jakieś sondy i skanujemy w poszukiwaniu odpowiednich surowców. Ułatwi polowanie na bardziej specyficzne gatunki i surowce czy też szasnę na drop materiałów jak powiedzmy ta Cyna czy Miedź przy kamieniach. Z drzew nie wiem co będzie wypadać może jakieś orzeszki czy korniki.

Nowa odsłona Nocnego Środowiska w świecie Verry

Ok kolejna część Gameplayu to wrócili do miasta i Steven używając swoich Boskich mocy zmienił porę dnia na środek Nocy. Zwróćcie uwagę na wolumetryczne chmury i padające światła bo podobno ulepszyli te rzeczy. Na pierwszym pokazie kleryka no już dobre rok temu pierwszy raz zobaczyliśmy jak świat będzie wyglądał po zapadnięciu ciemności. Graczom jednak wydawało się to za jasno więc posłuchali naszego feedbacku i zrobili teraz ciemniej co możecie porównać tutaj na ekranie.

Jest różnica? Jest i to na lepsze. Klimacik się zrobił bardziej mroczny, a NPC zaczęli chodzić z lampionami. Księżyc wygląda mega realistycznie, no i nawet da się zauważyć jakieś latające coś co niby wygląda jak spadająca gwiazda.

Przetwarzanie w Ashes of Creation

Steven natomiast ulepszył swój Certyfikat drwala stając się Uczniem co pozwoliło mu stworzyć nową siekierę. Jednak do stworzenia Siekiery trzeba skruszyć najpierw trochę Cynku i Miedzi oraz Wyczesać zebrane Drewno. No więc skoro już tu są to otwierają okienko i co widzimy. Różnego rodzaju drewna i różne rzeczy które z nich można zrobić, okorowane bale lub czipsy. Na górze widzimy 3 sloty w które możemy umieścić 3 zadania dla tego NPC jednocześnie.

Widzimy, że wymagają czasu te akurat minutę, ale będą takie po kilka minut, a  nawet godziny. Będzie to ważne bo podczas rozwoju miast i ulepszeń budynków będziemy mogli uzyskać dodatkowe sloty, skrócić czas tworzenia surowców i inne bonusy oczywiście jeśli Pan Burmistrz łaskawie zainwestuje tu środki. Następna rzecz to każda profesja przetwarzania wymagać będzie paliwa. Tu ciekawostka bo większość surowców w świecie Verry łącznie z gotowymi przedmiotami będzie miało jakąś swoją kaloryczność i będzie można je tu wkładać jako paliwo. Nie wiem jaka stoi za tym logika bo wydaje się to trochę śmieszne na pierwszy rzut oka, ale może z forum dowiemy się później czegoś więcej. Natomiast będą również surowce specjalnie przeznaczone do pełnienia funkcji paliwa o wysokiej kaloryczności starczające na dłużej i pozwalające nam uzyskanie większej temperatury np. w piecu przetapiając metale. No ale to będzie w przyszłości teraz jako paliwo do korowania drewna służą nam kwiatki. Mimo tego NPC zabrał się do roboty i szuru buru obieramy drzewo ze skórki. Na początku nie podobało mi się również ze to NPC wykonuje za nas pracę skoro to my uzyskujemy kolejne Poziomy i doświadczenie. Z drugiej jednak strony skoro mamy zostawiać tu surowce na godziny czy dziesiątki minut to faktycznie lepsze rozwiązanie. Co ciekawe animację tego pracującego NPC w mieście zobaczymy tylko my na swoim ekranie. Na działce jednak zobaczą wszyscy gracze. Dlaczego? A no dlatego że w mieście będzie on obracany 24h na dobę i każdy będzie mógł go używać jednocześnie, a na naszej działce jak będzie zajęty przerabianiem czegoś to już inna osoba z naszej rodziny nie dołoży  mu dodatkowych zadań. Jeśli ma 3 sloty tylko i 3 są zajęte to niestety będzie trzeba czekać aż skończy lub rozbudować jego budynek o więcej jednoczesnych zadań. Możemy też anulować zadanie w każdej chwili będzie nas to kosztować tylko dodane Paliwo, a surowce wrócą do plecaka. No dobra drewno już mamy to teraz Tup Tup do odpowiedniego stanowiska pokruszyć trochę kamieni.

Nocne Surowce

Więc teraz skoro zapadła już noc pora zebrać surowce potrzebne do stworzenia miecza. Dokładnie tak, niektóre surowce będą się pokazywać tylko w nocy np. kwitnące w tym czasie kwiatki lub świecące kamienie. Niektóre będą dostępne tylko w jednej porze roku inne w konkretnych biomach, a jeszcze inne się pojawiać przy pewnych wydarzeniach no jak np. korupcja w okolicy, ale i jak widzieliśmy wcześniej podczas aktywacji tej wieży Carphin gdzie ziemia spływała krwią. No i w sumie tak fajnie muszę wam powiedzieć to wygląda w nocy okolica niby ta sama, ale zupełnie inny feeling można wręcz się zgubić. Tak samo będzie zimą, wiosną czy latem, czy słońce czy deszcz czy śnieg ten wypad w świat troszkę będzie się różnić. Wróciwszy do miasta musieli przekazać Stevenowi zebrany świecący Opal to przy okazji pokazali okienko wymiany jeśli kogoś interesuje. Wprowadzili trochę tam zabezpieczeń przez przypadkowymi kliknięciami opóźnienie czasowe, zablokowanie inventory przed wymianą także widać, że chłopaki grali w MMO już wcześniej.

Crafting czyli Tworzenie Przedmiotów

W końcu przyszła pora na wycraftowanie mieczyka. Jednak jeśli myślicie że wystarczy teraz tu wrzucić te surowce i będzie ok to ooooo nie nie nie. W sumie można, ale jeśli chcemy być mistrzami w swoim zawodzie i wyciskać z surowców jak najwięcej wypadałoby spróbować podbić jakość naszej broni. Więc żeby zrobić miecz wystarczy Night Opal i Moonbell, ale dodając Oak Timber czy też Fragmenty Cynku możemy się trochę pobawić. Cynk jest tutaj legendarnej jakości i zwiększa jakość z Uncommon na Rare co zmienia statystyki dodając 3 magicznej penetracji i od teraz zadaje również 12 magicznego dmgu kosztem 5-ciu fizycznych obrażeń. Po dodaniu drewna dębu również jakości legendarnej broń robi się jakości Heroic zwiększając wszystkie statystyki. To jak użyte jakości składników wpłyną na stworzoną broń i jej statystyki oraz jaki będzie koszt surowców i wysiłku do finalnej ceny czyli co się będzie opłacać robić na sprzedaż, a co dla siebie i swojej gildii to już zależeć będzie od nas.

Dodatkowo sam przepis odpowiednie osoby mogą zmodyfikować zamieniając wymagane składniki do zmiany statystyk no i jeszcze broń można przecież Enchantować. Poradniki mogą nam tu nie pomóc gdyż każdy serwer będzie miał inną ekonomię, a nawet na tym samym serwerze w każdym mieście będą inne ceny zależne od transportu surowców z innych regionów. No i na każdym będzie inny endgame i najlepszy sprzęt do stawiania czoła akurat dostępnym wyzwaniom. A co do samego miecza to wygląda prze-ko-zacko. Do tego ma dodatkowy dmg to nawet dla maga mógłby być niezły. Każda klasa może przecież nosić cokolwiek sobie chce a taki Czarodziej Wojownik to jedna z fantazji wielu graczy i jak najbardziej myślę, że znajdzie tu swoje miejsce.

Pytania i Odpowiedzi podczas Streamu Ashes of Creation

Ok idąc dalej wracamy do streamu jedno ciekawe pytanie padło z czatu a raczej ciekawa była odpowiedź. Czy jeśli wycraftujemy mieczyk o jakości Rare możemy zwiększyć jego jakość dostarczając później dodatkowych składników. Więc nie możemy tego miecza wrzucić znowu do craftowania i tylko dodać brakujących rzeczy. Natomiast dzięki scrollom i zaklinaniu broni będziemy mogli podnosić jej jakość chociaż to już się wiąże z większym ryzykiem niż byśmy od razu wycraftowali taki przedmiot.
Ciekawe również jest to, że ten mieczyk w jakości Heroic to widzieliśmy jak fajnie pulsowała przez niego energia, w jakości Rare czy Epic natomiast ten efekt może być mniej widoczny czy rzadziej występować a kiepska czy też pospolita jakość może go nie mieć w ogóle.
Kolejna fajna informacja to że można mieć kilka takich samych plecaków np. do zbierania drewna i być mega drwalem. No i muły nie mogą mieć kilku plecaków mają juki które używają systemu cargo jak karawany tylko największa wielkość skrzynki to Small czyli mała.

Studio Update

Studio Update znowu zatrudnili kilka nowych osób. Od 22 do 2 Stycznia mają przerwę świąteczną i chcą do tego czasu skończyć jakiś wielki kamień miliowy nr.7.

Intrepid Studios – Studio i Art Update

Dalej przechodzimy do nowych obrazków. Po pierwsze model 3D rasy Kaelar w domyślnych ciuchach. Po stworzeniu nowej postaci tak będą właśnie wyglądać. Później kilka broni z Miedzi a następnie różnego rodzaju bronie wycraftowane z surowców zdobytych z wieży Carphin. Następny to model Pierścionka, Kostium, Uzbrojony w stal i róże Koń, następnie Mount Pająk, Jelonek z jednego ze starszych pakietów i Wodny Wąsaty Mount.

Jak widzicie już od dłuższego czasu i tutaj potwierdza się to samo wszystkie prawie obrazki pracownicy intrepid potrafią wprowadzić do świata gry praktycznie jeden do jednego.

Questions & Answers z Listopadowego Updatu

  1. Czy planujecie zrobić tutorial uczący nowych graczy o podstawowych systemach, flagowania, korupcji itp.?
    Absolutnie tak, w testach Alpha-2 nie jest to główny cel, ale na Premierę już będzie takie wprowadzenie w podstawowe systemy nowych graczy.
  2. Czy gracz będzie mógł wrócić po śmierci na swoją kupkę popiołu i odzyskać upuszczony Glint czy będzie to już skradziony towar. Tak samo jak mój przyjaciel podniesie za mnie i później mi go odda?
    No więc przedmioty nie stają się kradzione kiedy je upuścimy na ziemię, lecz gdy ktoś je zlootuje. Jeśli sam podniesiesz swoje rzeczy to nic się nie stanie. Jeśli ktokolwiek inny podniesie drop to automatycznie się konwertuje na kradziony.
  3. Czy poziomy niektórych mobów mogą się skalować i osiągnąć większy lvl niż graczy na maksymalnym poziomie?
    Tak niektóre potwory by stanowić wyzwanie będą większe niż 50-ty.
  4. Podczas craftowania broni który czynnik najbardziej wpływa na statystyki?
    Duża część ze schematu, dalej z jakości no i schematy tez będą zdobywać punkty XP. Im więcej danego przedmiotu będziemy craftować tym lepsze osiągniemy w przyszłości wyniki.
  5. Czy gracze będą mogli wymyślać jakieś unikalne przedmioty czy schematy?
    Nowych przedmiotów nie będziemy wymyślać, ale tak jak w poprzedniej odpowiedzi można odkrywać nowe połączenia statyk, jakości i wariantów już poznanych przedmiotów.
  6. Czy nauczone schematy będą tylko dla danej postaci czy dostępne do tworzenia dla całego konta i altów?
    Nie będzie dzielenia przepisów z altami. Nauczony przepis zostaje w notesie i może go używać tylko dana postać.
  7. Czy zbieracze muszą przeznaczać punkty w drzewku rozwijając zbiorowe zbieranie kosztem umiejętności które przydałoby się bardziej solo?
    Nie, nie będzie to jedne kosztem drugiego.
  8. Czy słabsze surowce do craftowania będzie można użyć w lepszych przepisach i lepsze surowce w gorszej jakości?
    Tak, będzie taka możliwość.
  9. Czy wraz ze wzrostem doświadczenia w craftowaniu spada możliwość niepowodzenia stworzenia przedmiotu?
    Na tą chwilę nie mamy losowego systemu czy przedmiot zostanie stworzony czy trafi do kosza. Taki system istnieje jeśli chodzi o zaklinanie broni i dekonstrukcji.
  10. Czy każda profesja będzie mogła zrobić jakiś przedmiot który się konsumuje?
    Nie nie każda profesja ma takie przedmioty.

Podsumowanie

No i spoko dotarliśmy do końca Listopadowego Streamu. Nie był jakiś mega fantastyczny sam w sobie, ale było sporo ciekawych informacji no i efekty wizualne dzień, noc i ta strefa z korupcją super. Najlepsze tu jest to, że widać jak te wszystkie systemy o których mówili wcześniej zaczynają się łączyć w jedną całość i współpracują ze sobą w silniku gry, nie tak jak podczas testów ponad 2 lata temu. Dla mnie po ponad 5 latach śledzenia tej gry widok gdy się to wszystko skleja w grywalną grę to jest bardzo miłe uczucie zwłaszcza jeśli zaczną się już Spot Testy miejmy nadzieję tak jak obiecali w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *