Skrót z LiveStream AoC Luty 2024
Stream odbył się w Czwartek 29 Lutego i dotyczył Commissions, czyli Questów które będziemy wykonywać… no właśnie dla kogo i po co tego zaraz się dowiemy.
Komentarz z YouTuba
Pytanie dotyczy zasięgu widzenia przez mobki w otwartym świecie. Dokładniej tłumacząc z jakiej odległości będą rejestrować nasze poczynania? Czy jak zabijemy jednego pająka 10 metrów od drugiego to czy zacznie zaraz nas atakować cała chmara albo przed nami uciekać czy może będą dalej sobie stać jakby nigdy nic.
No więc w Ashes świadomość mobów o Twojej obecności będzie różna. Niektóre mobki będą pracować w grupach np. Gobliny i patrolujące psy które będą alarmować swoich właścicieli. Niektóre mobki są ślepe i będą reagowały na dźwięk ze wszystkich kierunków. Inne będą reagowały w polu widzenia przed sobą i trochę po bokach na pewną odległość. Są również latające potwory reagujące na to co się dzieje pod nimi no i pewnie będą takie co wyłażą z pod ziemi to analogicznie nad nimi. Niektóre będą reagować solo a te bardziej społeczne będą atakować grupami także będzie różnorodność w tym zakresie i trzeba będzie stąpać ostrożnie przemierzając świat Verry.
Gameplay Commissions czyli Questy z Tablicy Ogłoszeń
Przechodząc do Comissions Steven zaznaczył, że tu nie będzie rewolucji jeśli chodzi o to jak je otrzymujemy czy wykonujemy, ale nowością jest to jak wpływają one na życie Serwera, otoczenie i wspominane wcześniej Story Arc. No więc Steven grał Magiem poziom 15 Biom to oczywiście Riverland, a węzeł chyba już jest dobrze wszystkim znany Miraleth. Tutaj tak jak w każdym mieście będziemy mieli taką tablicę z ogłoszeniami Commission Board. Tu będą pojawiać się różne misje generowane przez różne systemy. Mi to od razu się skojarzyło z tablicami w Wiedźminie chociaż pewnie te w New World bardziej pasują do porównania. Więc podchodzimy i sobie patrzymy są różne kategorię oznaczone różnymi ikonkami: misje gdzie musimy coś zabić, coś odkryć, coś zrobić i oczywiście coś odzyskać a zwłaszcza jeśli chodzi o transport towarów i karawany. Najeżdżając od razu możemy sprawdzić sobie nagrody aby ocenić czy w ogóle warto zawracać sobie nimi głowę. By było nam to jeszcze łatwiej ocenić Questy są podświetlone na różne kolory sugerujące ich jakość.
Więc będąc już zacnym wojakiem te Białe i Zielone będziemy zostawiać dla Plebsu, a my będziemy zerkać tylko na te rzadkie i epickie. Widzimy również zegarek kiedy tablica się odświeży z nowymi misjami. Za każdym razem gdy to zrobi Serwer będzie w tle sczytywać różne dane: jakie misje zostały zaakceptowane, ile zostało wykonanych, jakie były ignorowane i na tej podstawie wpływa na kolejne Questy i różne wydarzenia. Czyli jeśli np. mało osób wykonało misje by pozbyć się bandytów napadających na karawany to miasta które te droga łączy nie będą mogły ze sobą handlować. Tablica również będzie brała pod uwagę stan pogody, dnia i nocy, na jakim etapie rozwoju jest serwer, jakie ważne Story Arc zostały zrobione, jakie nie i dużo dużo więcej zmiennych. Steven wziął sobie dwie jedną by wspiąć się na ruiny i odkryć zamiary wroga oraz by pozabijać trochę minotaurów które zbyt głęboko zapuszczają się na nasz teren.
Tu zobaczyliśmy pierwszy raz okienko z Mapą no i muszę przyznać ładnie wygląda jest bardzo wysokiej jakości jak na testy Alpha i możemy zobaczyć gdzie prowadzi nas misja z bardzo dużą dokładnością. Bardzo dobrze, że ją tak dopieścili bo jak wiecie w Ashes osoby mające dla nas Questy nie będą miały wykrzykników nad głową i nie będziemy mieli podświetlonej drogi gdzie mamy iść je wykonać.
Po drodze Stevenowi wyskoczyła również misja poboczna taki POP Quest czyli mini evencik. Zazwyczaj są to krótkie szybkie misje, ktoś jechał wozem zgubił po drodze koło trzeba je znaleźć w krzakach i pomóc założyć by mógł jechać dalej czy takie tam pierdółki. Może się jednak zdarzyć że odkryjemy gościa którego misje uwikłają nas w większe wydarzenia i zrobi się cały łańcuch Questów które mogą zająć kilka godzin czy dni do wykonania i mieć duży wpływ na serwer. Nigdy nie wiadomo. Tutaj mamy Minotaura który został wygnany co możemy poznać po obciętych rogach. Zamiast nas atakować jak inne mobki chce z nami pogadać. Musi dostarczyć jakąś leczącą maź dla swojego brata jednak nie ma już wstępu do plemienia. Też od razu dostaniemy info jaka jest nagroda aczkolwiek nie wiemy jak zakończenie misji wpłynie na świat. To właśnie odróżnia Ashes od innych gier MMO gdzie mamy poradniki i dokładnie wiemy gdzie mamy iść co mamy zrobić i za każdym razem efekt będzie ten sam. Tutaj nie zawsze będzie ten NPC w tym samym miejscu, nie zawsze będzie w ogóle dostępny, to czy pomożemy jego bratu może nie mieć wpływu na świat a może dzięki nam będzie miał dość siły by obalić jakiegoś tyrana na tronie minotaurów i będzie bardziej przyjazny dla ludzi i otworzy nam to drogę do handlu i dostępu do ich sklepów i tak dalej. Oczywiście szyję teraz na spontanie, ale z tego co mówili wcześniej tak to właśnie może wyglądać w tym dynamicznym rozwoju Serwera. Nie musi to być również tak drastyczne, ale może będą różne nagrody, może ktoś dostanie jakiś składnik do Craftowania, a kto inny schemat, to wszystko będziemy musieli odkryć sami.
Dobra zboczyliśmy trochę z tematu a więc kiedy już Steven dostarczył tą miksturę i teraz prosi nas byśmy się zemścili na plemieniu za wygnanie jego brata gdyż jego zdaniem na to nie zasłużył a jest za słaby by walczyć i się boi zemrzeć. A więc by to zrobić trzeba zabić gościa który wygnał jego braciszka. Za to dostaniemy schemat dzięki któremu będziemy mogli zrobić rzadki topór. No więc fajnie się złożyło oczywiście przez przypadek z tymi Questami, że miasto prosiło nas zabić Minotaury i Pan Moho prosił by zabić ich Wodza to upieczemy tu dwie pieczenie na jednym ogniu. Pierwsza walka z Summonnerem przywołującym Nietoperzyki i od pierwszych sekund mam wrażenie że sporo zmienili jeśli chodzi o walkę i animację. Nie wiem dokładnie co zmienili, ale wygląda to jakoś dużo płynniej, reakcje na uderzenia spoko. Dźwięk był jakiś dziwny, ale stonowali trochę chyba te błyszczące spelle. Jak dla mnie to jest już bardzo dobrze i tak jak lubię, walka nie jest jak w grze akcji tylko w miarę wolna, strategiczna jest czas by przemyśleć rotację, mobki mają dużo zdrowia i nie giną po 2 sekundach, trzeba uważać na ich ataki i poznać przeciwnika by ewentualnie rozważyć możliwość walki z więcej niż 2 mobkami naraz. Jeden z nich zrobił fajny kręciołek i jeśli bliżej się przyjrzeć możemy nawet dostrzec że z powietrza zrobiło się małe tornado. Dam sobie spację urwać że wiosną będzie to szarpało liście a zimą zrobi się ze śniegu trąba.
Zauważyłem fajną rzecz, że jak mobek rzuca na siebie tarczę to na pasku zdrowia pojawia się taki miętowy wskaźnik ile ma ona punktów obrony. Fajna sprawa bo możemy szybko ocenić czy opłaca nam się ją zniszczyć czy lepiej poczekać aż zniknie po czasie i wtedy dalej atakować. No i po zabiciu tego Mobka pojawiło się w okolicy wydarzenie. Nasza aktywność tutaj i zabijanie minotaurów zaniepokoiło tego wodza minotaurów którego mamy zabić i razem z burzą pojawił się z dodatkowymi mobami by nas powstrzymać. Także widzimy, że wraz z ich pojawieniem się zmieniła się pogoda i teraz musimy walczyć w deszczu co jeśli jesteśmy magiem władającym ogniem może przysporzyć nam trochę kłopotów.
Mało tego podczas burzy pioruny mogą walić w ziemię to jak pierwszy raz zobaczyłem to szczerze mówiąc szczęka mi opadła na ziemię. Nie wiem jest to związane tylko z tym obszarem i tą walką co samo w sobie jest już mega kozackie bo musimy uważać by nie dostać prądem w tyłek, czy podczas burzy ogólnie w całym rejonie będą takie wyładowania. Tak czy siak stwarza to okazję by to właśnie mobki ustawiać w miejscu gdzie grzmotnie. Tu właśnie do Stevena dołączył Tank, Healer i w końcu widzimy znowu Fightera. Nie używał za dużo umiejętności tylko machał mieczem. No i zaczęła się walka i tak parę osób zginęło, Steven dostał piorunem i też się spopielił no i chwilę później mobek też dostał piorunem. Na szczęście healer wrócił i zaprezentował nam przekozacką animację wskrzeszenia.
Tutaj na chwilę się zatrzymam bo pewnie myślicie to co inni jakie to kurde będzie miało wymagania sprzętowe. Macie niżej minimalne i rekomendowane podzespoły tylko są one podane do testów Alpha-2. Także jeśli macie do nich dostęp zostało wam z 6-7 Livestreamów by ewentualnie ulepszyć PC-ty. Po testach w okolicach beta testów i premiery gra powinna być bardziej zoptymalizowana to myślę, że wymagania będą mniejsze.
Minimum and recommended computer Specifications for Alpha-2.
Minimum Specs – 1080p
- Processor: Intel i5 8400 | AMD Ryzen 5 2600
- Memory: 12GB
- Graphics: NVIDIA GTX 1070 or equivalent
- DirectX: Version 12
- Network: Broadband Internet connection
- Storage: 100GB SSD Storage
- Windows 10/11
Recommend Specs – 1440p
- Processor: Intel i7 8700 | AMD Ryzen 5 3600
- Memory: 16GB
- Graphics: NVIDIA RTX 3070 or equivalent
- DirectX: Version 12
- Network: Broadband Internet connection
- Storage: 100GB SSD Storage
- Windows 10/11
Please note that these requirements will change throughout our testing phases.
Następnym punktem jest kolejny NPC który pojawił się tutaj bo zaczęło przez nas w okolicy padać. Alchemiczka która nie może zbierać swoich ziół bo podczas opadów wracają do życia agresywne grzybki i atakują niewinnych ludzi. Tu podzielili się ciekawą informacją, że misje poboczne trzeba oddawać dla NPCów by dostać nagrodę, a jeśli wykonamy Commissions to nagrodę dostajemy automatycznie. W sumie dziwnie by wyglądało żeby tablica ogłoszeń dawała nam Glinty po powrocie do miasta… więc Steven wrócił oddał Questa, wziął nagrodę, zabił parę grzybków, później zapomniał gdzie iść i jak to Steven po drodze zaagrował połowę mapy.
Nawet jeden mimik się znalazł wśród tej zbieraniny. Po wejściu na Ruiny odkrył co tam się dzieje to zaliczyło mu również Questa z tablicy. To spowodowało że okoliczne miasto wskoczyło na kolejny Poziom, a to spowodowało, że w okolicy pojawił się nowy Story Arc czyli kolejny łańcuch Questów mający wpływ na świat.
Jest to coś podobnego jak widzieliśmy przy wieży Carphin gdy magia krwi zaczęła spływać na okolicę. Teraz tu aktywowała się Ciemna Magia która widzimy spowiła teren no i cóż, czeka nas długa podróż by zbadać o co chodzi, jak wpłynie to na świat w przyszłości jakie nowe surowce możemy odkryć i jakie potwory czekają w ruinach starej akademii wojskowej. Na szczęście to koniec Gameplayu bo zaczyna się to robić ciut poplątane.
Pytania podczas Streamu LiveUpdate AoC
- Czy jest limit ile można mieć jednocześnie aktywnych Questów Comission?
Aktualnie 20, ale bardzo prawdopodobne, że się zmieni. - Czy Commissions można dzielić ze znajomymi?
Aktualnie można jeśli jesteśmy w grupie. - Czy gracze mogą zabić ważnego NPC dającego Questy?
Normalnie nie, ale w przyszłości jak serwer będzie już rozwinięty mogą być Story Arc które będą wymagać zabicia ważnej postaci. - Co się stanie z Questami które mamy aktywne, a nie zdążymy ich zrobić gdy miasto się rozwinie?
Dalej można je dokończyć. - Czy dmg od piorunów wzrasta podczas deszczu?
Dokładnie tak jak mówiliśmy na poprzednich Streamach. - Czy pioruny są zagrożeniem również poza Eventami jak podczas tego Questu?
Taki jest plan by przemieszczająca się burza stanowiła zagrożenie dla graczy.
Tak poza pytaniami Steven wspomniał, że Twoja reputacja w danym mieście wpłynie na to jakie Questy będzie się dostawało z tej tablicy. Także dla nowych graczy mogą się wyświetlać w ogóle inne misje dopasowane bardziej do jego Poziomu i zaangażowania w rozwój miasta jak dla osoby która budowała je od początku, ma na jej terenie działkę, jej gildia ma patronat i dodatkowo brała udział w wojnach. Ja mam nadzieję, że te wszystkie zawiłości systemów będą w stanie jakoś ogarnąć bo ja już nie ogarniam. Z tego co próbuję zrozumieć wychodzi mi na to że wszystko ma wpływ na wszystko inne i pierdnięcie Tumoka na Sujoma może spowodować Tsunami na Peligora. Jak ktoś oglądał Efekt motyla to wie że nie jest to dobra rzecz w MMORPG.
Intrepid Studios – Studio i Art Update
Idąc dalej mamy małe Studio Update, a najważniejsze to że mają już blisko 200 pracowników i dalej zatrudniają.
Najpierw wjechało ubranko startowe dla rasy Py’Rai, później instrumenty dla Barda, całkiem spory bębenek i chyba lutnia. Następnie Zbroja zarówno dla nas do wycraftowania jak i dla NPC. Kolejna zbroja to już kozak jest to część Setu z wieży Carphin również dla Kozaków. Ta materiałowa zbroja będzie do zdobycia w 100% w grze więc jeśli nie kupowaliście Skinów z ich sklepu to naprawdę mała strata. Najlepsze zbroje będą do zdobycia, nie do kupienia czego tutaj macie dobry przykład. Za miesiąc powinniśmy zobaczyć Średnią wersję i Płytową również w Carphin Wieża Style.
Alpha-2 Ashes of Creation coraz Bliżej!
Jeśli chodzi o Alpha-2 wspomnieli, że nie chcą Hypować testów póki nie będą bardzo blisko i mają plan i poradnik do testów by nas lepiej przygotować. Dowiemy się jak będą wyglądać testy, jakie będą etapy jakie systemy aktualnie zaimplementowane, jakie będą klasy, rasy, co zamierzają testować kiedy jak najlepiej raportować błędy więc będzie to bardzo ciekawy i pomocny artykuł. Margaret oficjalnie stwierdziła, że testy będą trwać Długo długo więc chyba będą trwać długo pytanie ile dla niej to jest długo.
Jeśli nie macie dostępu do testów to pamiętacie możecie zacząć robić kontent jakieś filmiki na YouTube czy na Twitchu podcasty o Ashes i aplikować o posadę oficjalnego kontent cretora. Jeśli was wybiorą to dostaniecie dostęp za friko i dużo dodatkowych bonusów klucze do rozdania i tak dalej. Wymaga to oczywiście trochę więcej pracy no ale jak ktoś miał pecha przy konkursach a w kieszeni siana brak to jest to jakiś sposób by zapłacić poświęconym czasem. Nie patrzą ile się ma subskrypcji, ale czy regularnie się dodaje filmy i jak dobry ma się kontakt ze swoją społecznością. Jeśli to są główne kryteria to uważam że dzięki wam i naszej społeczności mamy to jak w banku. A jeśli jeszcze nie jesteś w naszej społeczności to zapraszam link do Discord macie na innej stronie.
Pytania i Odpowiedzi podczas Streamu Ashes of Creation Luty 2024
- Jak uda wam się zrobić tyle różnych setów jeśli każdy z nich wygląda inaczej na każdej z 9 ras.
Tu gadka o modularnym szkielecie który dopasowuje się do innych modularnych rzeczy i ogólnie to mają na to sposób że zrobią jeden set i małymi zmianami mogą w miarę łatwy sposób to ogarnąć. - Czy Questy na Tablicy będą odzwierciedlać typ węzła i organizację społeczne?
Tak w zależności od tego jaka będzie główna religia, organizacja społeczna, rasa, typ węzła, a nawet na jakie bonusy burmistrz wykorzystał mandaty mogą wpływać na to jakiego typu Questy będą się pojawiać do zrobienia. - Czy będzie można robić notatki czy dodać kogoś do listy by śledzić kogo lubimy kto nam się naraził itp.?
Póki co nie ma takiego planu, gracze będą musieli sami robić sobie listy by wiedzieć kto im kiedyś pomógł czy ich oszukał lub zabił czy jakiekolwiek inne notatki. - Czy gracze bez dostępu do Alpha-2 będą mogli również wcześniej dostać dostęp do kreatora postaci?
Póki co nie, na pewno przed premierą gry bliżej testów Beta.
[Spot testing might be starting Pretty Soon] - Czy po pokonaniu bossa tylko jedna osoba będzie mogła zebrać z niego surowce czy inni też będą to mogli zrobić np. te drzewo Tumoka da drwalowi drewno, dla Zielarza jakieś roślinki, górnikowi jakiś minerał?
Póki co nie planujemy specjalnych surowców zbieranych z pokonanych bossów. Będzie to normalny drop. - Czy rozdanie statów przez summonera ma wpływ jaką rolę lepiej będą wypełniać summony?
Tak w zależności od tego jaką rolę chcemy pełnić jako summoner w ten sposób będziemy rozdawać statystki by ją wzmocnić. - Czy będzie limit ile razy kierowca karawany może się zmienić?
Nie - Jaka jest różnica między transportem karawaną i jej ochroną, a pokonaniem tej samej trasy przez 10 osób z Mułami?
Muły mogą przenosić tylko małe skrzynki, ale za to strach przed korupcją może im pomóc chociaż nie zapewnia 100% ochrony. Karawaną przewieziemy dużo więcej jednorazowo co oszczędzi czas za to będziemy narażeni na atak. Tak dodam od siebie Ciekawe czy będą towary które można przewozić tylko w średnich i dużych skrzynkach wtedy miałoby to większy sens.