Ashes of Creation Stream Skrót Październik 2023

Skrót z LiveStream AoC Październik 2023

Cóż to był za pokaz, dużo ciekawych informacji, dużo nowych systemów i ogólnie na pierwszy rzut oka widać jak gra się rozwija do przodu. Ale dla porządku rzeczy zacznijmy od początku. Temat Streamu to oczywiście jak zapowiadali Karawana, a jego motyw to Halloween co widać poprzez kostiumy Stevena, Johna i Margaret.

Najpierw komentarz z YouTube

Jaka jest wasza filozofia na temat levelowania. Sprint do Endgame czy epickie przygody podczas procesu do maksymalnego poziomu? W WoWie np. poświęcono dużo wysiłku w stworzenie fajnych Questów których 90% graczy nigdy nie doświadczy bo dużo szybciej wylevelować postać biorąc udział rajdach niż robić misje.

Steven coś tam pomamrotał przez dłuższą chwilę ale można to podsumować, że MMORPG opiera się na społeczności i w WoWie aby z kimś pograć trzeba brać udział w Endgame tam się zaczyna jakby dopiero zabawa. No a tu w Ashes aspekt społeczny zacznie się dużo wcześniej budując czy też niszcząc np. wspólnie miasta. Handel też będzie tylko lokalny i można być mistrzem tylko w 2-3 profesjach także okoliczna społeczność będzie znać najlepszych graczy, rzemieślników, wojowników, członków Gildii i innych organizacji. W Ashes to nie Ty i Twoja postać są najważniejsze, a osiąganie wspólnych celów no właśnie np. przez bronienie Karawan z dostawami surowców z innego miasta co zaraz zobaczymy.

Później Margaret chciała wytłumaczyć czemu Wrzesień ciągle się zmienia z Październikiem, ale przez pół updatu szukała w programie do streamowania obrazka który się odpalał i nie mogła go nigdzie znaleźć także złośliwość rzeczy martwych albo jakieś duchy.

Przygotowania do Extra Life 2023 drużyna Ashes of Creation

Przypomnienie, że w następny weekend będzie Extra life. Najpierw w Piątek będzie rozgrzewka (zazwyczaj bez losowania kluczy) no, a w Sobotę i Niedzielę ten właściwy, 24 godzinny. Będzie trwał zapewne dłużej, ale najlepsza informacja to ilość kluczy które wylosują. Uwaga uwaga Margaret zdradziła nam że celują w 250 Kluczy do rozdania za darmo z dostępem do Alpha-2! No i to to ja rozumiem. Rok temu  było też ponad 200, teraz troszkę więcej, a możliwe również że dobiją do ok. 300 wszystko zależy od ich humoru i ilości kasy jaką wspólnie nazbieramy. Na Streamach jest z 5-8 tysięcy osób to szansa na wygraną wynosi z 3-5 procent. Nie wszyscy jednak oglądający biorą udział w losowaniu więc w praktyce szanse są większe. Nie każdy np. wie jak i umie się do tego przygotować bo nie założył wcześniej konta na ich stronie, a dokładnie na forum. Jeśli chodzi o te zbiórki no to już zebraliśmy jako społeczność Ashes of Creation dla tego szpitala ponad 250 tyś dolarów. Oczywiście nikt tam nikogo nie zmusza aby się dorzucał – klucze będą do wygrania całkowicie za friko. No dobra to następny segment to małe przypomnienie Stevena że wszystko co zobaczymy to są testy Alpha, a nie skończona gra i jedziemy z karawaną.

Karawana Gameplay w AoC

Pierwsza rzecz to Steven gra Łucznikiem i od ostatniego jego pokazu widzimy, że ma całkiem sporo tych umiejętności na pasku co bardzo dobrze wróży. Co ciekawe jest na Poziomie aż 25-tym, a nie jak do tej pory widzieliśmy ciągle wszystkich na 15-tym. Wtedy mieli w okolicy 1500 punktów HP teraz jest na poziomie 3,5 tysiąca także spora różnica. Oczywiście nie będzie sam jest tu także Chris Justo, Dr Bucky, Pani Hal Anderson i Nathan Moore. Budynek w którym się znajdują to Hunting Lodge jest on w każdym mieście od Poziomu trzeciego. Jest tutaj NPC Commodity Vendor który oferuje nam pewne usługi. Sprzedaje nam towary w zamian za kryształki zwane Glinty.

Glint zamiast Hunting Certyfikatów

W testach Alpha-1 były to różnej wielkości małe średnie i duże Shardy, później na wiki było info, że z potworów będą lecieć Monster Certificates, a teraz zmienili to na Glinty o 6 różnych jakościach:

  • Dull Common [T1]
  • Dim Uncommon [T2]
  • Glowing Rare [T3]
  • Bright Heroic [T4]
  • Illustrious Epic [T5]
  • Radiant Legendary [T6]

Będziemy je dostawać za np. zabijanie Antagonistów czyli pewne te skorumpowane mobki i chyba zwykłe potworki też. Z tego co Steven tłumaczył jest to esencja w fizycznej postaci. Kryształki te będą związane z naszą postacią także nie będzie można nimi handlować. Będziemy nimi płacić za różne rzeczy np. podatki, obywatelstwo, za działkę i dużo innych rzeczy między innymi towary które będziemy ładować na karawany. Te towary nazywają się Commodities, a już przy transporcie w skrzyni, czy to lądowym czy morskim są referowane jako Cargo. Glinty można również sprzedać bezpośrednio za złoto, jednak bardziej będzie się opłacało kupić za nie towar którego w naszym mieście jest pod dostatkiem i kosztuje taniej, następnie przetransportować go  do innego miasta i tam sprzedać drożej. Im większa odległość między dwoma miastami tym lepszą otrzymamy cenę za nasze towary, jednak będziemy narażeni na więcej niebezpieczeństw. Na przykład to mięsko można sprzedać tu z miejsca za 1 złoty 53 srebra, świeczki tam 4 srebra i 50 miedziaków, zabawki 50 miedziaków i beczka whisky za 42 srebra i 30 miedziaków. Można też przetransportować je do miasta obok Miraleth i dostać kilka razy więcej. Cena będzie zależeć również od tego ile danych surowców zostało przetransportowanych w ciągu ostatniego tygodnia do tego miasta także będzie się dynamicznie zmieniać.

Budowa Karawany

Okey skoro mamy już towary i ekipę która je obroni to warto ruszyć z nimi w trasę by spróbować zarobić trochę więcej złota. W tym celu idziemy do Caravan Mastera w Karawanseraji. Ten gościu zbuduje nam Karawanę. Jeśli mamy dobrą ekipę to możemy zbudować najtańszy, domyślny co za tym idzie najsłabszy wózek o raczej słabych statystykach. Dokładnie takim będzie jechać za Stevenem Dr Bucky. Jeśli chcemy zwiększyć szanse na udaną podróż możemy naszą bryczkę podrasować. Do tego musimy mieć specjalne przedmioty czy to kupione w markecie czy też wycraftowane przez znajomego. Karawana kosztuje aktualnie 2 Złote i pojawia się nam menu ze Statami. Szybkość ogólna, na drodze, w dziczy, przyśpieszenie, skrętność, pancerz, trwałość, pojemność, ilość sloty na specjalne przedmioty. Statystki te oczywiście zależeć będą od komponentów z których zrobiona zostanie karawana. Lepsze koła dadzą większą prędkość, lepsze nadwozie więcej pojemności,  ochronę i tym podobne. W Specjalne Sloty Steven tu włożył generator zdrowia i jakąś kulę odpychającą wrogów.

Karawana Odpalanie na Mapie

Jeśli już jesteśmy zadowoleni z naszego wyboru to karawana pojawia się w naszym plecaku. Teraz należy ją przywołać gdzieś poza miastem w określonym obszarze. Pojawia się flaga no i za ok 2 minuty pojawi się tu również nasz transportowiec. Jeśli burmistrz postanowi ulepszyć ten budynek „Karawanseraja” być może będzie trwało to trochę szybciej. Steven wspomniał również co ciekawe, że w świecie będą skarby w formie tego Cargo- Ładunku który będziemy mogli transportować tylko karawaną. Więc, będziemy musieli ją przywołać w to miejsce co pewnie zajmie dużo więcej czasu niż kilka metrów za miastem i wtedy wrócić z towarem w nasze docelowe miejsce sprzedaży czy też skrzynki. No więc teraz widzimy różnicę właśnie między tymi dwoma pojazdami po ulepszeniach i bez. Na takie coś właśnie będziemy mogli nakładać skórki jeśli ktoś kupił jakaś w sklepie i które będziemy mogli kupować później za walutę Embers.

Droga do Miraleth

Więc jest to prywatna karawana w takim przypadku to gracz przejmuję kontrolę nad pojazdem i nim kieruje. Karawany burmistrza i inne generowane przez system będą jeździć wyznaczonymi trasami i będziemy mogli je tylko bronić lub atakować. Od razu widzimy, że Steven dzięki ulepszoniom jest szybszy i zwrotniejszy no i pojazd ma swoją pulę zdrowia i many. No i teraz właśnie w zależności od tych ulepszeń jakie założyliśmy np. koła ale też od tego jak ulepszona jest droga między węzłami co już ustala się polityką to są różne bonusy i karawany poruszają się z różnymi prędkościami. Niestety nie będziemy mogli zbudować najlepszej karawany do wszystkiego zawsze będziemy musieli zrezygnować z jednej statystyki na rzecz drugiej. Bardziej opancerzony z większym załadunkiem będzie wolniejszy i mniej zwrotny, a koła zyskujące na drogach stracą jeśli zjedziemy bryczka w leśne ścieżki. Tutaj Steven musiał zjechać no bo  na drodze pojawił się Tumok.

Jest to raczej taki Rajd Boss dla kilkunastu osób a nie małej grupki ochroniarskiej to nie było co jechać dalej. Oczywiście było to sztucznie zaaranżowane, ale pokazuje że takie losowe wydarzenia też będą miały miejsce na drogach transportowych i wpływ na wybór naszej trasy. Tu właśnie Steven aktywował swój pierwszy przedmiot czyli leczenie na obszarze wokół karawany. Może być bardzo pomocne gdy zostaniemy zaatakowani przez inną grupkę graczy, no ale jest też ryzyko bo jeśli ją zniszczą to przepadnie jak reszta komponentów z których jest zrobiony. Apropo ataku to właśnie mieli pokazać jak wygląda przebudowa karawany lądowej na wodną stąd ta wskazówka na temat rzeki w ostatnim Streamie, no ale nie zdążyli czegoś tam ogarnąć. Za to powiedzieli, że Karawana w tym stanie przejściowym jest najbardziej narażona na atak. Tutaj jednak mamy most który oczywiście powstał dzięki płaceniu podatków na nasze ukochane miasto. Będą również wydarzenia które system wygeneruje by nam przeszkadzać w spokojnej drodze np. zawalone drzewo. Jeśli mamy kogoś kto zetnie pobliskie drzewa uda nam się może w miarę szybko taką przeszkodę ominąć, jeśli nie no to niestety nadrobimy więcej drogi. Pora roku wiadomo też może mieć wpływ na przejezdność niektórych szlaków.

Ataki PvE Potworów na Karawanę i Eventy

Zanim nasza karawana dotarła do sąsiedniego miasta ekipa została zaatakowana przez szkielety. Było to zorganizowane jako Event, czyli ostatnio widzieliśmy na Streamie wydarzenie przygotowane do obrony, a teraz System stworzył takie które atakuje gracza. Jednak Steven mógł tu zaprezentować działanie swojego drugiego przedmiotu odpychającego wrogów. Oczywiście był tu trochę zbuggowany, ale swoją robotę wykonał doskonale. Ja bym nie liczył po premierze na takie zabawy z mobkami. No ale mamy jeszcze jedną umiejętność Sprint która dała pozwoliła trochę szybciej uciec z tej zasadzki.

No i dobra jak było można przewidzieć dotarli na miejsce. Po przekroczeniu granicy miasta karawana zostaje przejęta przez strażników i możemy sprzedać swoje rzeczy. Lub też wyruszyć do następnego miasta by spróbować to zrobić za jeszcze większą kwotę. Lub jeszcze dalej i dalej albo nawet ruszyć do portu i popłynąć na sąsiedni kontynent. Chociaż może to i zając nam z pół dnia bo ile im zajęła ta przeprawa, z dobre 20 minut!? Nagroda za to pewnie będzie dużo dużo większa i wyobrażam sobie, że będzie to niezły sposób za zarabianie złota dla grup dobrych w PvP. Tylko wiecie jeśli surowce kupione w Winstead przetransportujecie sobie do Miraleth w celu dalszej podróży innego dnia, to uważajcie żeby nie zostało w międzyczasie zaatakowane i zrównane z ziemią. Sąsiednie miasto widzimy oprócz tego że jest na bardziej płaskim terenie i ma zupełnie inny klimacik niż Winstead. Jeśli chcielibyśmy sprzedać swój ładunek tutaj to tak jak wcześniej mówili otrzymamy kilka razy więcej czyli 8złotych 69 srebra i 12 miedziaków za mięsko, a świeczki 25 srebra i 56 miedziaków.

W Miraleth widzimy również, że możemy kupić zupełnie inne towary niż w poprzednim mieście. Tak samo transporty organizowane przez Burmistrza będą dotyczyć surowców których nie ma w naszym węźle a których będziemy potrzebować do rozwoju Wsi w Miasta a w końcu w Metropolie. To jest idealny wręcz przykład jak będzie wyglądać droga do endgame w Ashes of Creation, gdzie być może znajdziemy ważniejsze rzeczy do roboty niż skupianie się na naszej postaci i jaki ma Poziom. Jak zwykle celem tych pokazów jest zebranie naszej opinii więc jeśli jakąś macie to piszcie śmiało na ich forum może wezmą ją pod uwagę nanosząc poprawki przed testami. No i ja jak zwykle polecam zobaczyć Gameplay w rozdzielczości 4k i koniecznie w słuchawkach by móc się wtopić w ten świat.

Pytania i Odpowiedzi podczas Streamu Ashes of Creation

  1. Czy będziemy transportować też np. ryby z przybrzeżnego miasta w góry by je sprzedać z zyskiem innym graczom?
    Absolutnie tak, karawany są używane do 3 typów rzeczy. Po pierwsze Surowce i Materiały to gracze sami mogą używać do handlu między różnymi miastami taniej kupić i drożej sprzedać. Po drugie te Surowce które widzieliśmy dzisiaj  kupowane za Glinty czyli to będzie nasz główny sposób na zarabianie kasy z mobów no i po trzecie Surowce wykorzystywane przez Burmistrzów i Miasta na które będą Questy, które są przeznaczone do rozwoju miast i o których była mowa ostatnio przy pokazie Węzłów.
  2. Czy można stracić komponenty z których zbudowaliśmy karawanę jeśli zostanie zniszczona?
    Tak, jeśli karawana zostanie zniszczona to tracimy wszystkie komponenty. Jeśli karawana przeżyje i atakujący zadadzą wystarczającą ilość dmgu to niektóre z części mogą stracić wytrzymałość i trzeba będzie je wymienić w najbliższym mieście.
  3. Następnie jakieś pytanie na temat stosunku cen w tych miastach to Steven znowu musiał tłumaczyć, że na tym etapie przed testami Alpha-2 to nie jest jeszcze zbalansowane przecież nic prawie.
  4. W jakiej odległości od jadącej karawany otrzymamy powiadomienie o dołączeniu do ataku lub obrony?
    Będzie się różnić w zależności od komponentów i doświadczeniu gracza w rankingu.
  5. Czy będą systemy które pomogą Streamerom w transportowaniu towarów przez karawany?
    To jest ciężki temat ponieważ jest to jeden z systemów który nie sprzyja Streamującym osobom. Intrepid nie może rozwiązać takiego problemu gdy ktoś Streamuje rzeczy które zyskują kiedy robimy je po cichu. Wyobraźcie sobie, że gość planuje z Gildią na Twitchu atak i strategię przejęcia zamku i kiedy będą atakować, albo politykę z innym burmistrzem które miasto wspólnie zaatakować czy też traktaty handlowe między sobą… No niestety jak jest się Streamerem trzeba się liczyć z pewnymi niedogodnościami z tym związanymi. Jedna z opcji która w tym może pomóc to opóźnienie Streamu o kilka minut, chociaż cierpi na tym responsywność z widzami, a najlepiej jako streamer to chodzić wszędzie większą grupą.
  6. Czy szybkośc karawany zależy od ilości i ciężaru załadowanego towaru?
    Na tą chwilę nie, właśnie po to odeszliśmy od ciężaru na koszt różnego kształtu surowców i materiałów w celu ograniczenia miejsca.
  7. Czy można ulepszyć drogi by karawany poruszały się szybciej?
    Pewnie, że tak. Zależeć to będzie od Poziomu Miasta, Polityki, jakie Budynki rozwinie burmistrz i stosunki z innymi miastami, jakie Relikty będą aktywne w węźle i tak dalej.
  8. Jak wygląda Lootowanie karawany?
    Po zniszczeniu karawana zmienia się we wrak. Będzie miał on część zaopatrzenia którą transportował. Możemy go zlootować będzie to skradziony czy też skorumpowany towar w postaci Glint i dodatkowo albo tylko skradzione surowce które były w środku.
    Jeśli chcemy zachować więcej surowców i złota to musimy przetransportować je w formie nieotwartych skrzynek czyli cargo. Będzie trzeba wtedy przyzwać tutaj pustą karawanę i dokończyć jakby transport rozładowując skradziony towar w mieście. Nie przywiązujmy się jednak do tego rozwiązania bo jest to na tyle skomplikowany system, że do testów alpha i podczas ich trwania będzie się ciągle zmieniać. Na przykład ostatnio mówiliśmy że miejsce w którym pojawi się karawana będziemy mogli wybrać na mapie z widoku z lotu ptaka. Teraz po wewnętrznych testach postanowiliśmy to rozwiązać tak jak widzieliście na dzisiejszym streamie.
  9. Czy można kupić jakąś formę ubezpieczenia na swój transport?
    Nie ma póki co systemu do ubezpieczeń transportu karawan. Gracze jednak sami mogą świadczyć takie usługi np. dla wspomnianych wcześniej Streamerów. Ochrona karawan może być całkiem dochodowym zajęciem.

Intrepid Studios – Studio i Art Update

A więc w tym miesiącu zatrudnili z 11 osób i dalej szukają pracowników.

Jeśli chodzi o obrazki to przez ostatnie dni wstawiali ich całkiem sporo, a zwłaszcza zbroje i mamy fajną nową tapetę. Na streamie pokazali takiego to oto Gada Warana Komodo, kolejną zbroje to zgaduję że z pustynnego odłamu ludzkiej rasy czyli Vaelune. Później taka to oto skórka w modelu 3d. Niestety ta wersja nie umie latać  więc na szczęście jest to skin dla biegających mountów. Mówię na szczęście bo kupiłem ją z myślą że uda mi się kiedyś zdobyć latającego smoka, ale coraz mniej w to wierzę biorąc pod uwagę poziom tej Gry i ilość czasu jaką będą mógł na nią poświęcić. A skoro nie umie latać to będę mógł się nią nacieszyć w bardziej przyziemnych momentach rozgrywki.

Questions & Answers Karawana Stream

  1. Kto będzie mógł prowadzić oprócz gracza Karawanę?
    Jeśli chodzi o kierowcę to osoba która zbudowała powóz będzie mogła dać wyznaczonym osobom z listy przyjaciół uprawnienia do kierowania. Póki właściciel jednak nie aktywuje „Rider Permission Ability” każdy może go prowadzić. Osoba kierująca otrzymuje bonusy takie jak np. niewrażliwość na umiejętności Crowd Control jak Stun na przykład i dostaje duży procent unikania dmgu. Także  będzie to nie mały wysiłek wywalić kierowcę z jego miejsca podczas transportu karawany. Jeśli kierowca zginie każda osoba może wskoczyć w jego miejsce i przejąć stery tak samo jak w statkach morskich. Po zabiciu kierowcy karawana zamienia się we wrak po ok. 15-20 minutach więc jest sporo czasu by komuś zajumać transport. Druga część pytania to o ile jest miejsce gracze mogą wskoczyć na karawanę i sobie na niej jechać.
  2. Czy gracze będą mogli robić zasadzki lub zastawiać pułapki na karawany?
    Mogą próbować spowolnić powóz umiejętnościami jak spowolnienie. Kierowca jest odporny na takie efekty, ale sam wózek nie. Natomiast nie możemy niczym zastawić drogi. Karawana na swojej drodze odpycha stojących graczy i mounty. Gracze i mounty nie mogę pchać karawany. Statki są najwyżej na liście priorytetowych pojazdów które mogą pchać wszystkie inne i nic nie może zatrzymać statków.
  3. Jak system poradzi sobie z wieloma osobami przywołującymi mnóstwo karawan w tym samym miejscu w tym samym czasie?
    Można łączyć karawany w większe transporty i grupy coś jak rajd. Wtedy zapisując się do ataku czy obrony nie musimy tego robić dla pojedynczych pojazdów a całej grupy transportu.
  4. Czy gracze będą wiedzieć czyj karawan lub z jakiej gildii pojawił się w okolicy zanim zdecyduje czy dołączyć do obrony czy ataku?
    Tak będzie to część informacji pojawiającej się na ekranie przy tym Evencie.
  5. Czy karawana będzie mogła otrzymać buffy i wzmocnienia od naszych umiejętności np. Tarcza Tanka?
    Niektóre umiejętności przydadzą się w ochronie karawany np. pole które tank stawia przed sobą blokujące dystansowe pociski. Nie jest to umiejętności strikte nakładana na powóz i w sumie nie potwierdził ani nie zaprzeczył czy takie będą.
  6. Czy będziemy mieli możliwość pokazania po wyglądzie którego miasta jesteśmy obywatelami?
    Wydaje mi się, że niedawno było już to pytanie. Niektóre zbroje mają możliwość wyboru przez gracza znaczka który się na niej pojawi więc można sobie ustawić znaczek miasta które chcemy reprezentować.
  7. Czy w węźle ekonomicznym podczas wyboru burmistrza w ślepej aukcji złoto przegranych kandydatów zniknie z systemu czy trafi do skarbca?
    Złoto którym kandydaci chcieli się wkupić w miejsce burmistrza znika z systemu jako jeden z Gold Sinków. Jeśli nie wiecie co to jest Gold Sink lub nie rozumiecie innych pojęć związanych z MMO to zapraszam na nasz Słownik jest ciągle rozwijany i jak czegoś brakuje to zaraz dodajemy.
  8. Czy przedmioty uzyskane podczas rozwijania ścieżki religijnej można sprzedać lub oddać?
    Nie, są one ściśle powiązane z daną postacią. Dodatkowo mają termin ważności i jeśli stracimy pozycję w hierarchii naszej religii to po jakimś czasie znikają.
  9. Czy możesz wyjaśnić co oznacza, że 50% siły postaci pochodzi ze sprzętu który nosi?
    Jest to ogólna wartość, na początku przygody na naszą postać największy wpływ będą miały wybrane statystki i nasz kolejny poziom da nam większego kopa niż zmiana ekwipunku. Natomiast w ostatnich Lvlach zmiana noszonego ekwipunku będzie miała wyraźnie większy wpływ na to jak silna jest nasza postać czy też jak dużo obrażeń potrafi przyjąć na klatę.
  10. Jak wasze serwery ogarną bardzo dużą liczbę graczy w jednej instancji? Jest kilka rozwiązań zastanawiam się jaką metodę wybraliście.
    Mamy unikalne rozwiązanie by zapewnić płynną rozgrywkę w instancjach jak i przemieszczać się po całej mapie bez żadnego Loading Screen.

No i super w końcu dodarliśmy do końca. Teraz mały smaczek dla wytrwałych Margaret powiedziała, że na kolejnym Streamie istnieje duża szansa że powinniśmy się dowiedzieć w którym kwartale 2024 roku zaczną się testy Alpha-2.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *