W końcu Ashes of Creation przestaje wyglądać jak Scam! Muszę wam powiedzieć, że byłem pod wrażeniem jak płynnie chodzą im te testy, a grafika wygląda jak na MMO Su-pe-ran-cko. Jest to nowszy build niż ten z przed miesiąca. Dopracowali tu trochę oświetlenie i poprawili działanie serwerów. Nie widzimy już zacinających się w tle mobków którzy spacerują w 5 klatkach na sekundę. Pytania i komentarze od razu wywalam z tego skrótu bo po pierwsze szkoda czasu po drugie nie wniosły prawie nic nowego, a zostało nam 8 tygodni do testów i sami się przekonamy co Intrepid Studios nam przygotowało i sami sobie odpowiemy na wszystkie wątpliwości. Więc za miesiąc kolejny Update, a za 2 miesiące 25 Października Update + Ruszamy z testami Alpha-2 prawdopodobnie w tym samym dniu.
Pocket Dungeon w AoC Citadel of the Steel Bloom
Wracając do Livestreamu tematem było zrobienie Ewentu który pojawia się w „Citadel of the Steel Bloom”. Był to kiedyś taki zakon elitarnych templariuszy czuwających nad artefaktem coś jak Ashowska wersja świętego Grala. Pełnili oni również funkcję prywatnej ochrony ówczesnej królowej ludzi Aelan „Lady of the Rose”. Więc kiedy przyszedł Armageddon królowa kazała im iść ochraniać te święte światło przed wrogami tym samym zostawiając ją bez opieki. To co stało się później zostaje dla nas do odkrycia natomiast dzisiejszy Ewent dzieje się właśnie w tym miejscu.
Etap I: Przywołanie Ducha Królowej
Najpierw zobaczyliśmy jak 8 osobowa grupa wkroczyła do kwatery zakonu. Możemy zobaczyć Stevena w nowej zbroi którą tu będziemy mogli zdobyć w przyszłości. Oczywiście aby Gameplay był przyjemny do oglądania ma on włączone Cheaty i nieśmiertelność, a cała grupa pewnie ma podbite statystyki także nie patrzcie na ten gameplay pod kątem balansu. Ja wiem, że gierka wygląda jakby była miesiąc przed premierą, ale pamiętajcie że to dalej są testy Alpha-2 i do premiery zostały nam 2-3 lata! Więc idąc dalej teraz oczywiście nie spotkamy tu Templariuszy. Zalęgły się tu nieczyste siły które czerpią z tego miejsca energię i wykorzystują do niecnych celów. Steven powiedział, że w zależności od tego jaki Story Arc zostanie wykonany mogą tu pojawić się 2 wersje przeciwników. Pierwsza wersja z 1 gwiazdką możliwe że w takim przypadku moby będą zupełnie inne, ale na pewno będą słabsze. Druga wersja to wrogowie z 2 gwiazdkami i więcej to jest wersja którą tu widzimy na Streamie.
Szczerze spodziewałem się, że skoro obiekt jest w kształcie róży to odwiedzą każdy jej „płatek” i będą to różne pokoje z różnymi rzeczami do zrobienia. Zamiast tego bazowało to na Ewentach. Pierwszym z nich było zabicie odpowiedniej ilości wrogów z czym poradzili sobie całkiem sprawnie. To spowodowało, że pojawił się duch tej królowej która widząc nasze starania chce nam pomóc zza grobu przepędzić stąd kultystów.
Etap II: Ochrona i próba złamania zaklęcia
Następnym etapem jest ochrona tego ducha kiedy channeluje przywołanie reliktu. Z drugiej strony pojawia nam się starożytny który próbuje ją przed tym powstrzymać no i naszym zadaniem jest wybić wszystkich wrogów uważając by duch królowej nie zrobił puff.
Gdy przejedziemy ten etap pojawia się Smocze Jajo z którym możemy opuścić te miejsce. Nie wiadomo jeszcze co daje ten relikt i po co jest nam potrzebny. Czy można z niego wyhodować smoka czy umieszczamy go w mieście i dostajemy z niego kozackie bonusy, a może służy by wycraftować jakiś artefakt. Tak czy siak próbując go zabrać przylatuje właścicielka tego jajka która pewnie go szukała setki lat. Fajny mechanizm że Smoczyca nie pojawia się z pod ziemi tylko faktycznie przylatuje i będziemy ją widzieć już z daleka.
Etap III: Rajd na Smoka Firebrand
W tym momencie do grupy musiało dołączyć więcej graczy i są to inni Developerzy razem z wybranymi osobami z Phoenix Initiative. Więc pierwszy raz widzimy płynnie działający Rajd z 40 osobami walczący z World Bossem przygotowanym do testów Alpha-2 na silniku Unreal 5. Podoba mi się te okienko z Rajdem i moim zdaniem jest bardzo czytelne. Wszystkie podstawowe informacje można zauważyć na pierwszy rzut oka. Są ikonki różnych archetypów dodatkowo zaznaczone różnymi kolorami. Klerycy są na żółto, fighterzy na czerwono, bard fioletowy i tak dalej. Widać zdrowie jako większa część okienka i pod spodem pasek z maną. Do tego jest wyraźny podział na 5 Grup po 8 osób gdzie każda z nich ma swojego lidera. Proste minimalistyczne i czytelne czyli coś co osobiście lubię.
Więc co skoro jest smok i jest rajd to została tylko jedna rzecz do zrobienia, sprawdzenie co tam może z niego fajnego wypaść i ile da XP. I przypominam walka nie jest zbalansowana i nie będzie to takie proste jak tu widzicie. Niektóre mechanizmy Smoczycy będą zabijać nas na hita gdy źle staniemy a na pokazie widzimy, że zabiera np. tylko połowę zdrowia. Ale ogólnie walka jest oczywiście podzielona na etapy. Najpierw Bossik wykonuje zwykłe ataki typu Capnięcie łapą, sieknięcie z ogona, stąpanie w ziemię. Potrafi tez oczywiście zionąć ogniem zarówno z ziemi jak i w locie. Tu jest już zaimplementowany mechanizm śledzenia graczy bo wykonując te obszarowe ataki celuje w miejsca gdzie jest największe skupisko graczy. Będzie można to wykorzystać by kierować uderzenia w konkretne miejsca np. jeśli pojawi się inna grupa chcąca nam tego smoka ukraść. Jest jeszcze atak gdzie pojawiają się ogniste okręgi których oczywiście też trzeba unikać, potrafi też pluć ogniem zostawiając na ziemi gorące placki. Kolejny etap to przywołanie Minionków elementów ognia.
Teraz musimy uważać bo każdy z nich po paru chwilach zaczyna dawać smokowi bonus do ataku. Smok wssysa z każdego energię i stakuje więc im więcej ich zabijemy tym lepiej. Jest to jeden z mechanizmów mający na celu walkę z zergami. Jeśli będzie tu 200 osób to tych gości również będzie dużo dużo więcej. Boss w tym przypadku dostanie dużo więcej bonusu do dmg i już nie ważne jak dobry jest tank każdy będzie schodzić na hita. Dodatkowo im więcej osób Boss wykryje tym częściej będzie zionąć ogniem i wykonywać obszarowe ataki. Będą to balansować do takiego momentu by uzyskać optymalną kompozycję grupy i uniemożliwić pokonanie go zergiem. Podczas walki może być jeszcze więcej mechanik których tu nie widzieliśmy ale to już na naszych barkach spoczywa by to sprawdzić. Wcześniej mówili, że ataki mogą się różnić w zależności od tego ilu mamy tanków, healerów jaki jest stosunek małych lvli do dużych i tak dalej, także nie liczcie szybko na jakiś dokładny poradnik do takich bossów.
To co Tygryski lubią najbardziej czyli Loot
No i walka oczywiście skończyła się sukcesem, Smoczek wydropił fajne przedmioty i pewnie parę osób wbije na takim czymś kolejny Poziom. Nie wiem czy podczas testów będzie dropić też gotowe przedmioty bardzo możliwe że tak, ale ogólnie w Ashes of Creation bardziej będzie kładziony nacisk na Schematy i surowce by to gracze zrobili z tego gotowe miecze czy zbroje.
Podsumowanie
No i to chyba tyle nie ma co tu za bardzo się rozwodzić. Ten gameplay to jasne pokazanie ze strony Intrepid Studio na jakim etapie rozwoju jest gierka jeśli chodzi o walkę i gotowe mechanizmy mobków. Moim zdaniem jest to najlepszy pokaz w tym roku i nie spodziewałem się już tak dobrej jakości. Podczas testów Alpha-2 pewnie nie będzie to tak pięknie wyglądać nie każdy ma RTXy 4090 w swoim kompie, ale jeśli chodzi o samą rozgrywkę i gameplay to moim zdaniem jest jak najbardziej OK. Póki co najświeższe oficjalne wymagania macie poniżej, oczywiście mogą się jeszcze zmienić.
Ja bym polecał jednak przynajmniej 32GB RAMU i z 8GB na karcie graficznej gdyż Ram to podczas testów Alpha w prawie każdej chyba grze największy problem. Niezoptymalizowane gry mają często tzw. wycieki pamięci i potrafią zżerać wszystko co macie.
Aha no i ważna informacja te osoby które widzieliśmy na tym konkretnym rajdzie dostały pozwolenie by opowiadać o swoich przeżyciach i tej walce z Bossem także spodziewajcie się wysypu zagranicznych filmów i nowych informacji na ten temat.
I tym samym tu kończy się mój skrót. To jest jeden z tych Livestreamów który trzeba zobaczyć samemu najlepiej w 4k na ich kanale.