Profesje – Ogólnie

Ashes of Creation Profesje

A więc profesje w Ashes of Creation. Oczywiście jak w każdej grze MMORPG można je podzielić na trzy kategorie: Zbieranie, Przetwarzanie i Wytwarzanie przedmiotów.

Jeśli chodzi o Zbieranie mamy do wyboru 5 Profesji:

  • Fishing (Rybak)
  • Herbalism (Zielarz)
  • Hunting (Myśliwy)
  • Lumberjacking (Drwal)
  • Mining (Górnik)

Jeśli chodzi o Przetwarzanie mamy

  • Alchemy (Alchemik)
  • Animal Husbandry (Hodowca Zwierząt)
  • Cooking (Kucharz)
  • Farming (Farmer)
  • Lumber Milling (Obróbka Drewna)
  • Metalworking (Obróbka Metalu)
  • Stonemasonry (Obróbka Kamienia)
  • Tanning (Garbarz)
  • Weaving (Tkacz)

Wytwarzanie przedmiotów to:

  • Armor Smithing (Płatnerz)
  • Weapon smithing (Zbrojmistrz)
  • Tailoring (Krawiec)
  • Arcane Engineering (Inżynier)
  • Carpentry (Stolarz)
  • Jewel Cutting (Jubiler)
  • Leatherworking (Kaletnik)
  • Scribing (Skryba)

Mistrzostwo

Levelowanie i Certyfikaty

Na dzień dzisiejszy wiadomo, że będzie 5 Certyfikowanych Tytułów profesji. Każdy uzyskamy co 10 Poziom z czego maksymalny to 50-ty. Certyfikacja to taki Quest który nada naszej postaci nowy Tytuł Profesji który pozwoli nam kontynuować dalsze lvlowanie. Dzięki takiemu systemowi nie wbijemy przypadkowo np. 11 Poziomu profesji której nie chcemy dalej rozwijać blokując tym samym możliwość rozwoju innej. Są to limity nałożone przez Intrepid w zależności od tytułu.

  • 0-10 Poziom – Novice – Wszystkie Profesje
  • 11-20 Poziom – Apprentice – 5 Profesji
  • 21-30 Poziom – Journeyman – 4 Profesje
  • 31-40 Poziom – Master – 3 Profesje
  • 41 – 50 Poziom – Grandmaster – 2 Profesje

A więc widzimy, że do 10 Poziomu możemy wykonywać wszystkie profesję, a Apprentice już tylko 5. Więc dzięki takiemu Questowi na uzyskanie dyplomu możemy precyzyjnie określić które zawody chcemy dalej wykonywać. Więc na maksymalnym Poziomie możemy mieć tylko 2 Profesje, dodatkowo 3 na Poziomie 40, cztery na Poziomie 30, do Poziomu 20 rozwiniemy tylko 5 profesji, a na 10 możemy mieć wszystkie pozostałe.

Zbieractwo

Powiedzmy więc, że chcemy się zająć Zbieraniem, na co powinniśmy zwrócić uwagę? Tu powinniśmy wybrać postać która jest najsilniejsza i najlepiej sobie radzi z pokonywaniem potworów które będą nas atakować oraz walkę z innymi graczami którzy mogą próbować nas zabić podczas zbierania i ukraść nasze surowce. Aby tego uniknąć powinniśmy dobrze zrozumieć co to jest system Korupcji i Kary na Śmierć opisane w osobnych wpisach. Podstawową sprawą do zbierania są Narzędzie które na szczęście będziemy mogli wytwarzać sami i je później również naprawiać. W zależności od surowców które chcemy zebrać oraz poziomu naszej profesji będziemy musieli korzystać z coraz to lepszych narzędzi. Surowce będą trafiać do Plecaka który nie będzie bazował na limicie Wagi czyli ciężaru poszczególnych przedmiotów, a raczej ile mamy w nim miejsca gdzie każdy surowiec w jednej „kupce” może mieć inną maksymalną liczbę. Gdy wykorzystamy wszystkie wolne sloty dopiero wtedy plecak będzie zapełniony. Jak pewnie się domyślacie skoro będą różne narzędzia to i Plecaki również będziemy mogli wymieniać na lepsze i bardziej pojemniejsze modele które dodatkowo dadzą nam większy bonus aby podczas śmierci upuszczać mniej surowców. By jednak nie polegać tylko na Plecaku kolejną pomocą przy Zbieraniu może być Muł. Jest to Mount który posiada 10x więcej miejsca na surowce i przedmioty niż plecak także będzie często wykorzystywany przy dłuższych sesjach i dalekich wyprawach by nie wracać co kilkanaście minut do naszej skrzynki. Jak już mówimy o transporcie warto wspomnieć o Karawanach które będą posiadać 10x więcej miejsca niż muł czyli aż 100x więcej miejsca niż nasz plecak, ale będą wykorzystywane głównie do transportu surowców między Miastami po utwardzonych drogach. Jeśli już jesteśmy przy pojazdach to warto wspomnieć, że do łowienia ryb również będziemy mogli wykorzystywać łodzie by zapuścić się dalej od brzegu w poszukiwaniu ciekawszych gatunków.

Miejsca gdzie będziemy zbierać nasze surowce są bardzo różne. W świecie Verry będzie ok. 18 różnych Biomów i każdy będzie charakteryzował się innymi surowcami. Do tego w Ashes of Creation będzie istniał system Sezonów gdzie niektóre Biomy będą miały cztery pory roku, niektóre tylko dwie, a inne przez cały rok tylko jedną. A więc nawet jeśli wiemy, że w Riverland możemy zbierać zazwyczaj Mleczyki to gdy nadejdzie Zima raczej ich tutaj nie znajdziemy. To samo dotyczy Profesji Myśliwego gdzie różne zwierzęta będą pojawiać się nie tylko w różnych porach roku, ale również w zależności od tego czy panuje dzień czy noc. Ścinając drzewo czy też łupiąc kamienie będziemy mieli o tyle łatwiej, że skały i drzewa podczas zmiany pogody nie będą zmieniać swojej lokalizacji. Ostatnio się dowiedzieliśmy, że każde drzewo jakie zobaczymy będzie można ściąć i każdy kamień będzie można rozłupać pozyskując surowce. Jednak nie będziemy mogli sobie tak wszystkiego zbierać bezkarnie ponieważ nad surowcami będzie czuwał World Manager czyli system pilnujący by w Verrze panowała odpowiednia równowaga. Gdy zetniemy za dużo drzew to przestaną one tak szybko odrastać co potencjalnie ograniczy nasz zarobek i może spowodować np. wolniejszy rozwój naszego miasta które również będzie potrzebować dużo drewna do rozwoju i utrzymania swoich usług. Bez drzew również niektóre zwierzęta mogą opuścić nasz obszar. Ten system stwarza również potencjalną możliwość akcji sabotażowych i będziemy mogli spowolnić rozwój wrogiego Miasta wysyłając tam grupę drwali i ściąć im wszystkie drzewa. Drzewa i rośliny będą odrastać powoli etapami. Najpierw małe drzewka, później trochę większe, a na końcu pełnowartościowe drzewiska. Od Poziomu naszej profesji będzie zależeć na jakim etapie będziemy mogli je ścinać i ile wydobyć z nich surowca. Tam gdzie początkujący drwal będzie zmuszony szukać drzew na ostatnim etapie wzrostu, my profesjonaliści będziemy mogli je ścinać już na wcześniejszym etapie. Gdy jednak przesadzimy i faktycznie w okolicy będzie za dużo drwali będzie mógł również się pojawić World Boss np. wielki drzewiec który przegoni nas z tego obszaru, a nawet potencjalnie będzie mógł zaatakować nasze miasto, uszkadzając ważne budynki które będziemy musieli później naprawić.
Jeśli chodzi o Łupanie Kamieni czyli bycie Górnikiem to będzie posiadał również ciekawy innowacyjny system gdzie nie zawsze będziemy wiedzieć co łupiemy. Niektóre skały będą wyglądać z zewnątrz tak samo, a dopiero po rozłupaniu zobaczymy czy skrywają Złoto, Srebro czy zwykły Kamień. Na kolejnych Poziomach jednak będziemy mogli rozstawiać pewne urządzenia które wykonując skanowanie otoczenia pomogą nam odkryć złoża znajdujące się w określonym obszarze i wybierać same perełki. Do tego będzie to pomocne w odkrywaniu niewidocznych złóż metali w ścianach jaskiń oraz bryłki ukryte w nurtach rzeki czy jeziorach.

Jakość surowców i przedmiotów będzie podzielona na:

  • Poor
  • Common
  • Uncommon
  • Rare
  • Heroic
  • Epic
  • Legendary
  • Artifact

Przetwarzanie

W przeciwieństwie do zbierania Przetwarzanie będzie wymagać od nas mniej łażenia po świecie bo najlepsze budowle do przetwarzania będą znajdować się na naszej działce. Pewnie, że w miastach również znajdziemy przystosowane do tego miejsca jednak najlepsze przedmioty będziemy mogli przetwarzać tylko na działkach w budynkach najwyższej klasy. Będzie to od nas wymagało sporego wysiłku i pracy by takie budynki stworzyć czyli zdobyć plany budowy oraz surowce lecz gdy już raz postawimy taki mistrzowski tartak to już mistrzowskie deski będziemy mogli produkować na okrągło. Jednak nie będzie to takie proste bo np. wytapiając sztaby metalu czy rzadsze metale będziemy musieli np. dbać o odpowiednią temperaturę w piecu podkładając co jakiś czas drewna lub też ochładzając go gdy przesadzimy no i takie wytapianie może zajmować nawet kilkanaście godzin.

W tej kategorii mamy dwie wyjątkowe profesję: Alchemik i Kucharz. Są to jedyne zawody w przetwórstwie które oferują gotowy końcowy produkt czyli Potiony i Jedzenie. Jest to ważna informacja ponieważ gotowych produktów nie upuszczamy z plecaka podczas śmierci w przeciwieństwie do Zbieranych Surowców i rzeczy Przetwarzanych jak Deski czy Sztaby Metalu które później używamy do Wytwarzania innych przedmiotów. Można więc by rzec, że pod tym względem Alchemia i Gotowanie bardziej pasują do drzewka Craftingu lecz z pewnych przyczyn musiały się znaleźć tutaj.

Zajmując się uprawą Roli na naszej działce Sezony również mogą wpływać na wzrost naszych Roślin. Każda z nich będzie miała swoje własne wymagania do tego w jakich porach wzrasta, kiedy zbieramy plony oraz jak często musimy podlewać i wykonywać inne zabiegi. Warto wziąć to pod uwagę wybierając swoje miejsce na działkę, Biom w którym chcemy się osiedlić oraz Strefą którego węzła chcemy być objęci. Jeśli chcemy się zająć Kucharzeniem można również rozważyć opcję przekształcenia naszego Domu na działce w Tawernę. Jeśli znajdziemy fajne miejsce gdzie dużo osób przychodzi expić to będziemy mogli sprzedawać im własnoręcznie zrobione posiłki które dadzą im dodatkowe bonusy w walce czy też regenerację sił w określonym obszarze wokół naszej posiadłości.

Wytwarzanie

Kolejna sprawa to wytwarzanie przedmiotów. Chcąc zostać najlepszym Craftsmenem najlepiej będzie się rozejrzeć za węzłem Naukowym najlepiej na Poziomie 6 Metropolii. To tutaj właśnie znajdziemy najlepsze Schematy (Blueprint), na najlepsze bronie, oraz Mistrzowskie Stoły na najwyższym Poziomie. Na swojej działce nie będziemy mieli możliwości zbudowania takich mebli (może tylko do powiedzmy 80 Poziomu max). System Craftowania w Ashes of Creation będzie oparty na tym znanym z Star Wars Galaxies czyli bardzo rozbudowany. Będziemy oddzielnie wytwarzać rękojeść, oddzielnie ozdoby, oddzielnie ostrze, a dopiero później tych kilka przedmiotów łączyć w jeden Miecz czy Topór. Produkty masowe będziemy mogli produkować masowo, lecz Intrepid Studio jeszcze zastanawia się i zobaczymy podczas testów Alpha-2 czy nie zrobią pewnej Mini Gierki by wyjątkowe przedmioty zależały od wykonania kilku dodatkowych czynności (np. naciśnięcie sekwencji klawiszy w rytm uderzenia młota). Dla mnie nie brzmi to jakoś ekscytująco, ale zobaczymy. Wytwarzanie przedmiotów nie będzie zależało od RNG czyli Statystyki nie będą losowo generowane przy każdym przedmiocie. Będziemy z góry wiedzieć jakie pojawią się w naszym przedmiocie, a nawet dodatkowo na wyższych poziomach będziemy mogli tymi statystykami manipulować zmieniając niektóre z nich na inne. Takie gotowe dzieło będziemy mogli podpisać swoim nickiem by każdy wiedział kto tworzy takie cuda i do kogo się zwrócić przy następnej zmianie broni. Intrepid Studio zadbało o to by każda profesja była potrzebna dla innej bo Tworząc np. Sztylet będziemy potrzebować: Przetopionej sztabki metalu do wykonania ostrza, skóry i drewna do wykonania uchwytu, klejnotów które wykona Złotnik do ozdoby, Receptury którą kupimy od Skryby i być może jakiejś magicznej miksturki która nałoży na te ostrze Truciznę. Do tego nawet jeśli będziemy Twórca sztyletów na maksymalnym Poziomie to aby tworzyć Legendarne przedmioty Metropolia będzie musiała posiadać odpowiedni budynek zwany „Reliquary”. Dopiero gdy w tym budynku umieścimy odpowiedni Relikt który będzie trzeba zdobyć pokonując najsilniejszych Bossów i przetransportować do miasta odblokujemy możliwość tworzenia Najlepszych Rzeczy dostępnych w Grze. Fajnym rozwiązaniem jest, że stoły do Craftowania będą połączone w naszym Bankiem więc nie będziemy musieli latać i odliczać ilości przedmiotów potrzebnych do zrobienia konkretnej ilości mieczy. Koniec z bieganiem w jedną i drugą stronę tylko dlatego, że wzięliśmy za mało kamienia lub zapomnieliśmy jednej rzeczy do craftingu 🙂

Inne

W tym ogólnym wpisie nawet nie chcę wspominać o Hodowli i Rozmnażaniu Mountów ponieważ jest to na tyle obszerny i skomplikowany temat, że koniecznie trzeba zerknąć na oddzielny wpis o tej profesji.

Warto jednak wspomnieć o Inżynierii której mistrzowie będą zajmować się budowaniem Machin Wojennych wykorzystywanych podczas ataku na Miasta czy Zamki, Obronnych oraz części do Karawan i Statków. Chcąc zbudować Karawanę lub Statek będziemy musieli z tymi częściami udać się do odpowiedniego NPC w mieście który w zależności od tego jak epickie będą to części zrobi nam taki epicki Pojazd o odpowiednio wysokich Statystykach.

Tuningowanie i Zaklinanie przedmiotów nie będzie to oddzielna profesja w AoC. Podnoszeniem Statystyk broni lub zmianą jednego dmgu na drugi będziemy zajmować się sami korzystając z odpowiednich Skrolli wytwarzanych przez Skrybę.

Intrepid Studios pracuje również nad aplikacją na telefon zwaną „Companion App”. Za jej pomocą będziemy mogli zarządzać niektórymi funkcjami naszej Działki, naszym Sklepem, załatwiać Burmistrzowskie sprawy czy też spełniać Obywatelskie obowiązki (płacić podatki), Do tego będziemy dostawać najważniejsze powiadomienia jeśli chodzi o nasze miasto, gildię czy serwer, lub jeśli pojawią się jakieś eventy. Wszystko oczywiście wyklaruje się bliżej premiery Gry.

Także widzicie Solo w Ashes of Creation raczej nie osiągniemy najlepszych rzeczy. Będzie to wymagało sporo wysiłku i współpracy sporej ilości graczy. Jeśli natomiast odpowiada nam proste życie rolnika któremu sprawia frajdę i spełnia się dostarczając podstawowe i niezbędne surowce dla wzrostu naszego miasta to znajdzie się również i miejsce dla Ciebie co powinien docenić każdy inny gracz.

2 Comments

  1. Ciekawi mnie ile tak faktycznie tych „mistrzów” będzie potrzeba. Obawiam się ze szybko znajda się gildie dominando, postawia swoich ludzi na najlepszych spotach, blueprinty i cala resztę zostawia dla siebie itd. Bo jeśli dobrze czytam to może być sytuacja ze ubijesz bossa, wyleci ci cos do profesji ale żeby jej używać to musisz mieć jakiś wykokszony stol który tylko dominando ma albo część do itemu np rękojeść będzie nieopłacalnie droga bo ktoś stworzy sobie monopol na cos. Jaka wasza opinia?

    1. Te najlepsze koksiarskie przedmioty to faktycznie najlepsze stoły, ale żeby nieźle zarobić nie trzeba być mistrzem. Można sobie ciułać spokojnie powoli zbierać. Właśnie dlatego tworzymy powoli Gildię żeby mieć większe szanse konkurować o surowce i mattsy 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *