Player vs Environment czyli Gracz kontra Środowisko. Pod tym pojęciem kryje się wiele pojęć, ale zazwyczaj chodzi o graczy którzy czerpią przyjemność w MMORPG z robienia Questów, Zabijania Mobków, chodzenia na Dungeony, zajmowania się Profesją i ogólnie zabawę solo lub ze znajomymi. Gracze Ci niekoniecznie lubią i angażują się w walki z innymi osobami czyli tzw. PvP (Player vs Player). Co więc w świecie Ashes of Creation będą miały ciekawego do roboty osoby skupiające się właśnie na rozgrywce PvE?
Po pierwsze Rozwój Postaci. Lvlowanie jest to podstawa w każdej grze MMORPG. Daje nam dodatkowe punkty do ulepszania naszych umiejętności, podwyższa nasze statystyki, pozwala zakładać coraz lepsze bronie, zbroje i ekwipunek. Odblokowuje również nowe Skille w które możemy rozdawać nasze punkty. Możemy iść na ilość i mieć dużo różnych umiejętności lub też wybrać kilka pasujących najlepiej do naszego stylu gry i sprawić by działały z największą siłą. Do wyboru będą różne umiejętności z 3 drzewek: Aktywne, Pasywne i te z aktualnie noszonego EQ. Musimy jednak dobrze to przemyśleć bo nasz noszony sprzęt również zdobywa punkty XP. Im więcej walczymy w danym typie uzbrojenia tym więcej bonusów z jego drzewka odblokujemy i lepsze umiejętności. Pisząc typ uzbrojenia mam na myśli elementy Płytowe, Skórzane lub Materiałowe oraz różnego rodzaju Bronie: Łuk, Miecz lub np. Topór. Również należy pamiętać, że niektóre umiejętności które oferuje nasza klasa wymagają noszenia konkretnej broni. Grając archetypem maga ciężko będzie przywołać deszcz meteorytów machając sztyletami. Od noszonej broni zależeć będzie również oczywiście nasz podstawowy atak przypisany zazwyczaj do klawisza Q lub lewego przycisku myszy. Nasze pasywne skille mogą również zależeć od tego w jakiej jesteśmy Gildii, jaką wybraliśmy Religię, w jakiej Organizacji się aktualnie znajdujemy oraz Obywatelem jakiego miasta jesteśmy. Także sami widzicie, że można spędzić niezliczoną ilość godzin nad próbowaniem różnych Buildów dla naszej postaci.
W Ashes of Creation jednak ważniejszą sprawą niż rozwój naszej postaci jest rozwój naszego Miasta. W końcu jest to centrum naszego życia które daje nam dostęp do wszystkiego czego będziemy potrzebować. Im lepsze zbudujemy miasto tym większy będziemy mieli dostęp do lepszych Questów, Receptur, Przedmiotów w Sklepach, Mountów, Mebli, Statków, Stołów do Craftowania, Przerabiania, Domów do kupienia, Działek do zbudowania, pojawią się lepsze potwory w okolicy odblokują się nowe Dungeony i wiele wiele innych. Jeśli skupimy się tylko na rozwoju naszej postaci nie dbając o regularne dostarczanie surowców do miasta i naprawę budynków oraz rozwój, no coż… dostęp do tych wszystkich funkcji będzie bardzo ograniczony. Z potworów gotowe przedmioty będą wypadać bardzo rzadko, większość noszonego EQ będziemy musieli stworzyć sobie sami lub kupić z marketu. Żeby jednak mieć pieniądze na zakup przedmiotów i naprawę sprzętu będziemy musieli znaleźć jakiś sposób na zarabianie Złota. Najlepszym sposobem na to będzie zajęcie się jedną z kilkunastu dostępnych Profesji. Podzielone są na 3 kategorie: Zbierania, Przerabianie i Wytwarzanie. Jedne będą wymagały mniejszego nakładu pracy i zaoferują mniejszy zarobek, inne będą wymagały ogromnej inwestycji czasu, złota i surowców więc takie usługi będą droższe. Od tego ile mamy czasu na grę będzie zależeć co wybierzemy i jest to kolejna rzecz która nam zajmie bardzo dużą ilość godzin i zabawy. Ekonomia w AoC będzie tak zbudowana, że każda z nich będzie niezbędna i będzie się dało na niej zarobić. Nawet najprostsze i najtańsze drewno będzie wykorzystywane w produkcji najdroższych i legendarnych przedmiotach.
Jeśli już rozwinęliśmy naszą postać, zbudowaliśmy wspólnie w okolicy miasto oraz znaleźliśmy sposób na stały dochód co jeszcze będziemy mogli robić by uniknąć walki z innymi. To jest dobry moment by poszukać grupy i sprawdzić swoje siły pokonując coraz to kolejne i trudniejsze Dungeony. Przykładem jednego z nich może być Wieża Carphin – wielopoziomowa budowla mieszcząca kilka grup jednocześnie, gdzie nie powinniśmy się obawiać ataku ze strony innych graczy. Gra w grupie wymaga zupełnie innego podejścia do walki niż granie solo. Musimy tutaj pamiętać, że każda osoba powinna jak najlepiej spełniać swoją rolę w jaką się wcieliła by szło nam to gładko i przyjemnie. Tank powinien ściągać na siebie najsilniejsze ataki przeciwników, Cleric jak najlepiej leczyć naszą drużynę, Bard wspierać naszą drużynę Buffami w odpowiednich momentach, a gracze zadający największy DMG no powinni zadawać jak najwięcej DMG w jak najkrótszym czasie, a przy tym każda osoba musi pamiętać, że najważniejsza i priorytetowa rzecz to unikać ataków przeciwnika. To może być trudne ponieważ przeciwnicy w Ashes of Creation posiadają sztuczną inteligencję i dopasowują się do tego jak z potyczkami radzi sobie nasza grupa oraz jaki ma skład. Od tego może zależeć zachowanie wroga, jakich używa ataków, jak często oraz może odblokować nowe skille.
Grając grupą również bardzo często będziemy nosić inny Ekwipunek niż grając Solo, także zajmie nam to dodatkowe godziny rozkminiania nowego Buildu. Oczywiście możemy używać jednego do wszystkiego, jednak nigdy nie będziemy tak efektywni w obydwu zadaniach jak posiadając oddzielny do tego i tego. A mało tego nasz Ekwipunek będziemy mogli ulepszać i tuningować za pomocą Skrolli co zapewni nam jeszcze więcej frajdy. Pierwsze i najłatwiejsze (co wcale nie znaczy Łatwe!) Dungeony będą to Instancje i stanowią 20% wszystkich dungeonów. Będzie to najlepsze miejsce do nauki zabawy z naszą nową ekipą.
Szukając ekipy warto rozważyć opcję wstąpienia lub założenia swojej Gildii. Będzie ona posiadała swoje własne drzewko rozwoju gdzie będziemy przeznaczać punkty w różne pasywne umiejętności co wpłynie na naszą postać. Tak samo jak wspólne miasta, wspólna Gildia oferuje dużo plusów np. mając dostęp do specjalistów z różnych profesji pomagając sobie na wzajem szybciej możemy osiągnąć swoje prywatne i wspólne cele.
Kolejną sprawą która może nam zając długie godziny i sprawić masę frajdy do odkrywanie Mapy. Świat Verry będzie to ponad 1200km2 nieodkrytej powierzchni z czego ok. 480km2 będzie to masa lądowa, 750km2 powierzchnia wody i dodatkowo ok.100km2 podziemi. Dla porównania The Elder Scrolls V: Skyrim miał 37km2, Grand Theft Auto V 80km2, Wiedźmin 3 136km2, a Black Desert Online 400km2. Do tego nie będzie szybkiej podróży ani teleportacji ani też łatwego dostępu do latających mountów. Także jeśli mamy duszę odkrywcy to w świecie Verry nie zabraknie dla nas ciekawych miejsc i ukrytych skarbów leżących gdzieś w głębi jaskini za ukrytymi drzwiami.
Po takich podróżach najlepszą rzeczą jest wrócić do swojego domu. Housing System jest to kolejna propozycja by zająć nam czas dekorując swój Dom, próbując różnych mebli, obrazów i aranżacji wnętrza. Niektóre meble będą również pełnić praktyczne funkcje, a inne czysto dekoracyjnie służyć do np. pokazania naszej pięknej kolekcji biżuterii lub w stylu Samuraja powiesić na stojaku swoją starą i zmęczoną zbroję która pozwoliła nam pokonać pierwszych elite bossów i z którą możemy mieć dużo fajnych wspomnień. Jeśli będziemy chcieli na naszej działce zbudować coś bardziej zatłoczonego to w miejsce domu możemy postawić Tawernę, oferując przejezdnym podróżnikom miejsce na odpoczynek, regenerację sił czy też przygotowanie posiłku który wzmocni ich siłę na określony czas, w określonym obszarze wokół naszej działki. Może to być niezły sposób na zarobek gdy znajdziemy działkę w miejscu z dobrymi mobkami w okolicy.
Kolejną rzeczą którą będziemy mogli się zająć w Ashes of Creation to bycie Burmistrzem miasta. Każde miasto będzie potrzebowało odpowiedzialnej osoby która zadba o jego rozwój, w razie konieczności poprowadzi jego obronę oraz ustali odpowiednie stosunki polityczne z innymi miastami w okolicy, gildiami sprawującymi w naszym mieście patronat oraz Monarchą zasiadającym w Zamku który kontroluje nasz teren. Będzie to bardzo odpowiedzialne zajęcie od którego będzie zależeć dobrobyt wielu innych graczy na naszym serwerze.
Jeśli natomiast nie interesuje nas życie na lądzie zawsze możemy udać się na pokład naszego statku i przemierzać Morza i Oceany. Będąc większość czasu na pokładzie zdobywamy punkty doświadczenia pozwalające nam ulepszać morskie umiejętności jak np. obsługa statku, szybsze skręcania, używanie armat, stawiania żagli itp. Jeśli nie chcemy walczyć z innymi piratami wystarczy nauczyć się uciekać wyścigowym kutrem i np. szmuglować towary za ciężkie sakiewki między dwoma kontynentami Verry. Nie wspominając już o skarbach ukrytych na wyspach i pod wodą oraz rzadkich gatunkach ryb które możemy po drodze napotkać.
Pomijając to wszystko Świat Verry będzie to otwarta strefa na PvP i praktycznie w każdej chwili ktoś może nas zabić. Myślę, że nie będzie to jednak częste zjawisko ponieważ będzie nad nami czuwać System Korupcji o którym już niedługo w oddzielnym wpisie. Do tego Najazdy na Miasta będzie to również system wbudowanej rywalizacji między graczami i chcąc nie chcąc powinniśmy stanąć w obronie naszego miasta na terenie którego mamy swój Dom lub Działkę. Może taka motywacja skusi nas by jednak spróbować trochę poszerzyć nasze horyzonty i spróbować sił w walkach PvP.
Czy jak ktoś mnie napadnie podczas pve to stracę swoje wyposażenie?
Jak ktoś Cię napadnie nie tracisz swojego wyposażenia tylko część surowców i certyfikatów z plecaka.
A będzie first person view?👀
Wątpię żeby było, do tej pory nie widzieliśmy nic żeby się na to wskazywało. Preferujesz First Person?