Questions & Answers

Ashes of Creation Q&A Steven

7 Kwietnia odbyło się Q&A gdzie Steven gościł trzech Content Creatorów: Simurgha, Richiego oraz ChibiBree, oraz odpowiadał na pytania zebrane od ich społeczności. Oto te pytania i odpowiedzi Stevena:

ChibiBree

  1. Jakie są największe wyzwania i najprzyjemniejsze rzeczy które odkryliście zakładając studio? Jakie lekcje wyciągnąłeś w procesie jego rozwoju?
    • Studio założyliśmy z Johnem w 2015 roku, będąc rozczarowanymi w jakim stanie znajdował się w tamtym czasie rynek gierk MMORPG. Nie mieliśmy doświadczenia w prowadzeniu własnego Studia więc było to trochę jak picie ze strażackiego węża. Trudno było nauczyć się tak wielu rzeczy w tak krótkim czasie. Najprzyjemniejszą rzeczą było obserwowanie jak Studio rośnie i zmienia się z biegiem czasu. Szczytem tego wzrostu było w pewnym momencie udanie się na wydarzenie PAX i interakcja z fanami. Najtrudniejszą rzeczą było również utrzymanie transparentnego i twórczego procesu tworzenia MMO.
  2. Czy mapa przygotowana do Alpha-2 będzie zawierać elementy Wschodniego Kontynentu?
    • Ewentualnie tak, ale nie koniecznie będzie dostępny od początku testów. Ten kontynent nie jest wymagany do pomyślnego zakończenia testów.
  3. Czy w podziemiach będą większe akweny wodne jak Oceany, Jeziora czy Rzeki? Jeśli tak to czy będzie można pływać po nich Łodziami?
    • W podziemiach będą Jeziora i Rzeki. Będą to lokacje zawierające rzadkie surowce jak np. Ryby, ale nie będzie to miejsce do pływania na Łodziach.
  4. Co się stanie jeśli mamy Działkę w obszarze w którym doszło do jakiegoś wielkiego wydarzenia na Serwerze (np. wybuch wulkanu). Wiemy, że mogą one mieć wpływ na niektóre budynki w okolicznych miastach, a co z naszą działką?
    • Takie wydarzenia nie będą miały wpływu na budowle na naszej działce, ani rzeczy które na niej trzymamy.
  5. Kiedy zobaczymy kolejną odsłonę Kreatora Postaci? Czy aktualnie skupiacie się bardziej na dodawaniu nowych Ras czy dopieszczaniu tych które już w nim stworzyliście?
    • Kreator Postaci jest rozwijany w Kamieniu Milowym nr.5 z najświeższą wersją stworzonych ras. Dodatkowe rzeczy jak Fryzury czy Piktogramy mogą być zawarte w kolejnym etapie. W testach Alpha-2 kreator będzie w wersji praktycznej, ale daleki od finalnego produktu.
  6. Co powstrzyma gracza przed zatrzymaniem się w rozwoju na Poziomie_1 i zbieraniem cennych surowców razem z kolegą na Poziomie_50 na wyższych Strefach? Tym sposobem każdy kto będzie chciał zabrać surowce dla takiej postaci narazi się na bardzo dużą ilość korupcji.
    • By osiągnąć mistrzostwo i możliwość zbierania lepszych surowców na takich strefach nasza postać będzie musiała być również na odpowiednio wysokim Poziomie.
  7. Czy planujecie przedstawić Kontent w testach Alpha-2 w liniowy sposób dodając coraz to nowe funkcję czy w sposób cykliczny gdzie niektóre systemy będą włączane i wyłączane w celu przetestowania podczas gdy niezbędne będą ciągle powtarzane?
    • Po trochę z obydwu w zależności od Systemu. Możemy wyłączyć niektóre systemy by skupić większą uwagę na aktualnie ważniejszych rzeczach.
  8. Kiedy otworzycie już Alpha-2 czy planujecie dodać wszystkie podstawowe Archetypy zanim zaczniemy testować system wyboru drugiego Archetypu? Dodatkowo kiedy dodacie już drugi archetyp czy będzie on testowany tylko przez kilka klas aktualnie dostępnych w testach?
    • Może tak być, że zaczniemy testować drugi archetyp zanim dodamy wszystkie podstawowe Archetypy i może być również tak, że najpierw będziemy testować limitowaną ilość drugich archetypów.
  9. Jak zaawansowany będzie system zatrudniania i personalizacji pracowników na naszej działce?
    • Względnie zaawansowany. Gracz może wybrać kilka dróg, różne Tiery i co za tym idzie droższych pracowników. To samo dotyczy Najemników/Strażników w Miastach i Gildiach.
  10. Czy będziecie sprzedawać lub udostępniać moduły TTRPG oparte na świecie Ashes of Creation dla innych Dungeon Masterów?
    • Po wypuszczeniu Ashes of Creation jest wiele takich rzeczy które Intrepid Studio chciałoby wypuścić.

Richie SH

  1. Jakich Stref  i Biomów możemy się spodziewać podczas testów Alpha-2 i jak wiele z nich jest porównywalna do Riverland jeśli chodzi o stopień rozwoju.
    • Planowanych jest wiele Stref, nie wszystkie będą dostępne od razu z dniem otwarcia testów, ale systematycznie będą dodawane w biegiem czasu. Największe z nich to będzie Riverland, Badlands, Sandsquall Desert, Tropics, Forest Areas, część Tabletop Mountains, Tundry, Ice Areas i częściowo wodny kontent dla statków. Zapełnienie Biomu to bardzo ciężka praca, ale wystarczy że będzie skończona w 60-70% by była gotowa do testów Alpha-2.
  2. Kiedy powiększyliście rozmiar mapy czy podziemia również zostały powiększone o taki sam procent? Czy dalej zajmują ok. 100km2?
    • Podziemia za bardzo nie powiększyły swojego rozmiaru. Głównym celem podziemi jest udostępnienie alternatywnych dróg dla karawanów i podróżujących turystów i odkrywców. Przewężenia na mapie zostały mniej więcej w tych samych miejscach więc i podziemia się nie zmieniły za bardzo.
  3. Przewidujecie, że jak długo będą trwały testy Alpha-2 i czy jeśli będą się niespodziewanie przeciągały w jaki sposób zatrzymacie uwagę testerów na tak długi okres czasu zanim się znudzą robiąc i widząc ciągle ten sam kontent?
    • Alpha-2 nie będą to testy z dostępną całą zawartością kontentu. Co do wypalenia testerów to zaadoptujemy swoją strategię do sytuacji w której to się zdarzy. Jeśli będzie trzeba będą robione resety Serwera, będą co jakiś czas dodawane nowe systemy do testowania. Będą również się odbywać testy maksymalnie skupione na jednym systemie. Każdy tester kupując pakiet musi jednak zrozumieć na co się zapisuje, że są to prawdziwe Testy, a nie prawie gotowa gra jak widzimy to po innych tytułach. Celem testerów w Alpha-2 jest szukanie, wyłapywanie, opisywanie i raportowanie błędów.
  4. Jaki masz stosunek do kreowania Old schoolowych Systemów jak dług XP, brak Fast Travel, Open World Rajdy które już dawno przeszły do lamusa w nowych grach MMORPG. Czy myślisz, że nowa generacja graczy je zaakceptuje i czemu zdecydowaliście się podjąć ryzyko by przywrócić je do życia?
    • Nowe Gry MMO postanowiły usunąć te niedogodne systemy by zminimalizować ryzyko utraty graczy w czasach gdy jest bardzo duża konkurencja między grami. Lecz ciągłe wygrywanie wcale nie daje uczucia zwycięstwa gdzie każdy dostaje takie same nagrody. Nowa generacja graczy nie miała jeszcze okazji spróbować MMO w tym stylu głównie dlatego, że nie było jeszcze MMO która go zaprezentuje w nowoczesnej grafice na nowym silniku. Ashes of Creation na najnowszym Unreal Engine 5 może skusić wiele nowych graczy by spróbowali trudniejszej gry i old schoolowych systemów.
  5. Jak daleko się posuniecie słuchając opinii Graczy na temat fundamentalnych systemów? Na przykład jeśli większości osób nie spodobają się otwarte Rajdy i Dungeony i będą błagać o większą ilość Instancji tylko dla swoich grup bez ryzyka ataku czy jest to coś co może zmienić wasze podejście do tego tematu?
    • Feedback Graczy jest dla nas bardzo ważny, jednak wizja i podstawowe systemy Ashes of Creation nie podlegą dyskusji. Otwarty świat i walka o najlepsze moby i surowce to podstawa której nie zmienimy. Niektóre pomniejsze systemy mające mniejszy wpływ na kierunek rozwoju czy inne subtelne zmiany które lekko ten kierunek zmienią są dopuszczalne, ale fundamenty zostaną zawsze takie same.
  6. Jeśli masz już postać na maksymalnym Poziomie czy będą jakieś bonusy do lvlowania Alta aby proces był szybszy i bardziej przyjemny? Np. reputacja dla całego konta, wspólne mounty albo sprzęt do lvlowania czy każda postać na koncie będzie musiała zaczynać kompletnie od zera?
    • Każda postać zaczyna od zera, ale jest współdzielenie skrzynki i magazynów jak i działka, dom czy mieszkanie i ekonomia jest otwarta więc większość zbroi nie jest przypisana do konta. Inni gracze mogą Ci pomóc się uzbroić na początku drogi.
      *No i tu chyba zapomniał wspomnieć o systemie mentora chyba że już zrezygnowali z tego pomysłu.
  7. Czy wybór różnych opcji dialogu będzie miał wpływ na Questy oraz na to jak NPC będą reagować na Twoją postać czy będzie to bardziej kosmetyczny wybór dla osób wczuwających się w świat Gier i historię bez większego znaczenia dla misji?
    • Wybór dialogów może mieć wpływ na to jak NPC reagują na Twoją postać, odblokować lub zablokować różne opcje dialogowe.
  8. Czy macie jakieś obawy, że gracze w końcu odkryją najlepszy sposób rozwoju serwera, rozwinięcie których miast odblokuje najciekawszy i najlepszy kontent, a jeśli tak to jak będziecie w stanie zmienić ten schemat by przetasować mapę i skusić graczy do spróbowania innego kontentu?
    • Nie jesteśmy tym za bardzo zaniepokojeni bo systemy są tak zaprojektowane, że jest bardzo mała szansa, że dwa serwery się rozwiną w podobny sposób.
  9. Wspomnieliście na ostatnim Streamie, że w końcu przestaniecie się przesiadać na nowsze wersje silnika Unreal Engine aż do Premiery Ashes of Creation, ale nie powiedzieliście czy rozważacie wersję 5.2. Czy jest planowany update do tej wersji, a jeśli tak to które funkcję chcielibyście z niej wykorzystać?
    • Mamy wersję 5.2 na radarze, ale możliwe, że ją pominiemy aż do zbliżającego się updatu 5.3.
  10. Jak dokładnie działa System Konstelacji. Wspomnieliście, że będzie ważny jeśli chodzi o Narrację, bustowanie umiejętności czy też Itemów, zbieranie reliktów itp. ale jak wpływają na te systemy?
    • Odnalezienie konstelacji może mieć wpływ na dużo systemów np. odblokować nowy Story Arc – czyli ten kontener z Questami i całym Kontentem dookoła lub odblokować możliwość miasta do umieszczenia Reliktu. Chodzi o to by podróżowanie i odkrywanie świata miało wpływ na rozwój serwera.

Simurgh

  1. Czy możesz rozwinąć jak Dusza jako naczynie dla Essencji wiąże się z innymi światami i planetami jeśli takie istnieją, lub sterowanie Avatarami Bogów o czym wcześniej wspomnieliście?
    • Są 3 płaszczyzny we Wszechświecie: Material, Ethereal i Celestial. Essencja przeplata się między nimi i im wyższa płaszczyzna i bliżej centrum tym jest ona silniejsza. Śmiertelność oddziela Boskość od Człowieczeństwa. Twoje wybory w świecie Verry wpływają na to jak wygląda Twoja śmiertelna powłoka i jak oddziałuje z essencją w otoczeniu. Możliwe Avatary Bogów mówisz? Mogą mieć coś wspólnego z Avatarem Phoenixa, ale więcej nie chcę zdradzać.
  2. Czy możesz powiedzieć coś więcej o Kamieniach Milowych które macie do osiągnięcia by rzucić trochę światła na rozwój Gry bez podawania dat?
    • Kamień milowy zawiera w sobie dużo małych osiągnięć które spinają się w całość. Mają również wpływ na dużo innych systemów. Mówimy o nich praktycznie na każdym Streamie, każdy z nich zawiera w sobie jakiś osiągnięty Kamień Milowy. Nadchodzące LiveStreamy są to zajawki tych które nadchodzą i są bliskie ukończenia.
  3. Kiedy dostaniemy odpowiedź na temat Skinów w sklepie i dlaczego musimy czekać kilka lat by Intrepid wyjaśniło nam na co dokładnie są i co kupujemy?
    • Działka służy 3 celom: Dom, Przerabianie i Kraftowanie. Znakomita większość skórek na działkę jest nakładana na Dom. Dom jest częścią działki i zabiera na niej miejsce w zależności jak bardzo go rozbudujemy. Niektóre ze skórek mogą być również nałożone na Stanowiska do Profesji np. przerabianie.
  4. Czy moglibyście upewnić nas jaki jest aktualnie zakres systemu walki i czy mocno odeszliście od pierwotnego planu jeśli chodzi o walkę i jeśli tak to jak bardzo?
    • Nie powiedziałbym, żebyśmy mocno odeszli od oryginalnego pomysłu jeśli chodzi o walkę. Nadal rozwijamy go w systemie Hybrydy między Tab Target a Action Combat. Tryb Akcji cechują Skill Shoty, odpalanie umiejętności w odpowiednim momencie, płynność oraz mobilność. Tab Target bardziej bazuje na umiejętnościach wymagających umieszczenia wzoru na danym obszarze. Celem jest wprowadzić synergię między tymi obydwoma systemami.
  5. Jak wydarzenia na Serwerze w których można wziąć udział tylko raz wpłyną na przyszłe Dodatki do Gry kiedy na wielu serwerach gracze mogli dokonać podczas takich głównych Questów innych wyborów?
    • Główne Questy mogą mieć różne wybory które nie zmieniają w bardzo dużym stopniu przyszłości Serwera. Gdy będziemy dodawać więc kolejne Questy i Kontent mimo różnej Historii, nie zablokujemy sobie możliwości korzystania z przyszłych Updatów i Dodatków.
  6. Walka będzie opierać się o świętą trójcę gdzie jest więc miejsce dla postaci wspierających którzy nie potrafią leczyć i jak zrobicie by również pełniły ważne role w grupie?
    • Np. Bard jest postacią krytyczną dla optymalnie prowadzonej grupy. Niektóre umiejętności bazujące na Buffowaniu innych, a inne bazujące na odległości od postaci.
  7. Czy gracze będą mogli paprać się Magią Krwi i jakie są inne Szkoły Magii w Ashes of Creation?
    • Niektóre nasze wybory mogą nas prowadzić do Magii Krwi, mogą jednak mieć silny wpływ na Twoją postać.
  8. Jaka rasa jest uważana za prawdziwych mieszkańców Verry? Czy będziemy uważani za obcych próbujących skolonizować świat czy Tulnar będzie nas postrzegać inaczej?
    • Tulnar może nas postrzegać jako potomków tych którzy zesłali zagładę na ten świat, zwłaszcza te starsze pokolenia.
  9. Czy mieliście jakieś systemy które chcieliście dodać do gry lecz z nich zrezygnowaliście żeby nie przesuwać daty premiery zbyt daleko w przyszłość, a jeśli tak to jakie to były systemy?
    • Tak, mieliśmy bardzo dużo pomysłów które zapisujemy na liście rezerwowej i być może dodamy je po premierze Gry.
  10. Jakie są największe przeszkody które musicie pokonać i blokują was przed otwarciem testów Alpha-2?
    • Produkcja Kontentu. Zapełnienie Świata Verry Systemami i Kontentem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *