System Karawan w Ashes of Creation
System Karawan czyli Transport towarów między Węzłami i Kontynentami. W Ashes of Creation ekonomia będzie lokalna, a miasta rozsiane po całej mapie i kilkunastu Biomach. Każdy z nich będzie miał w swoim otoczeniu inne surowce w nadmiarze, a innych całkowity brak. Od tej dostępności będzie zależeć cena tego samego surowca w różnych miastach. Drewno w leśnym Biomie kupimy kilka razy taniej niż na Pustynnym. Ta właśnie różnica spowoduje, że bardzo Lukratywnym zajęciem będzie transport tych surowców z jednego miejsca do drugiego. Kupić Tanio sprzedać drożej jest to zasada stara jak świat, a System Karawan nam pomoże ją wprowadzić w życie i napełnić nasze kieszenie.
Karawana Prywatna, Miejska i Questy
W Ashes of Creation są dwa rodzaje Karawan: Prywatna oraz zlecana przez Burmistrza Węzła. Te organizowane przez Burmistrza zlecane są w formie Questów za które dostajemy nagrody. Zarówno Punkty XP jak i Surowce, a może nawet i Złoto. Pomagamy w ten sposób naszemu węzłowi ustanowić Drogi Handlowe z innymi miastami w okolicy zaopatrując przy okazji oba Węzły w Surowce. Najlepszy przykład to Miasto Pustynne sąsiadujące z Leśnym gdzie Burmistrzowie będą zlecać Obywatelom takie transporty by wymieniać Drewno na Tequile 🙂
Im wyższy Poziom Węzła tym lepsze będzie połączenie czyli bardziej utwardzone drogi. Będzie kilka rodzajów Dróg:
- Aorty (Arteries) – najlepsze odbudowane drogi jakie były w czasach świetności Verry. Coś jak Autostrada
- Żyły (Veins) – Łączą Aorty z Węzłami
- Kapilarne (Capillary) – Łączą Węzły z interesującymi miejscami POI
- Poza Drogą (Off Road) – Nic nie łączą jedziemy kompletnie poza drogą. Wymagają specjalnych Kół!
Naszym Celem może być ochrona takiej Karawany z Towarem by Bezpiecznie dotarła do Węzła z którym Burmistrzowie nawiązali Traktaty Handlowe.
Karawana Prywatna natomiast jest Budowana przez Graczy o czym poniżej, a osoba która inicjuje start Karawany jakby przejmuję nad nim kontrolę. W takim przypadku sami musimy zapełnić skrzynie Towarem oraz zadbać o ochronę.
Będą dostępne w świecie Verry jeszcze drogi prowadzące przez Underrealm, czyli Podziemne.
Budowanie Karawany
Od Poziomu 3 Węzła pojawi się w nim specjalny budynek Caravanserai w którym będziemy mogli zbudować naszą Karawanę. Będzie się składać z kilku części:
- Ośki (Axles)
- Nadwozie (Chassis)
- Mounty (Mounts)
- Ochrona z NPC (NPC Guards)
- Koła (Wheels)
Komponenty do Karawany uzyskuje się u Crafterów. Im lepszy w swoim fachu tym lepsze uzyskamy Statystyki gotowej Karawany do których należą:
- Ilość Pancerza (Armor rating – Damage Mitigation)
- Pojemność (Capacity)
- Punkty Zdrowia (Hit Points)
- Zwrotność (Maneuverability)
- Szybkość Poruszania (Movement Speed)
- Szybkość Skrętu (Turning Speed)
- Promień Skrętu (Turning Radius)
Start Karawany
Jak już zbudowaliśmy naszą Karawanę to możemy w każdej chwili ją przygotować do Startu. By uniknąć śledzenia graczy którzy będą nad nim czuwać i sterować przez Łotrów i Złodziei taka Karawana pojawia się w losowym miejscu w jakimś tam promieniu od Węzła. Cała grupa jest przenoszona w te miejsce skąd mogą spokojnie ruszyć w podróż. To co się stanie po drodze to już inna sprawa. Karawana jest to System stworzony do walk PvP gdzie nie obowiązuje System Korupcji. Osoby napotykające Karawanę na swojej drodzę mogą wybrać czy się do niej dołączyć jako Obrona, czy Atakujący, czy kompletnie ją zignorować. Wszyscy Gracze zapisani jako Atakujący i Obrona są automatycznie flagowani względem siebie na Fioletowo. Nie jest jeszcze jasne czy postronne osoby mogą się do tej walki później dołączyć oraz czy mogą próbować ukraść Loot po udanym ataku. Wiadomo natomiast, że będą Rankingi osób z najlepszym stosunkiem udanych Ataków do Obrony. Gracze z czołówek takich list będą mogli sobie dużo zażyczyć jeśli jakiś bogaty osobnik postanowi ich wynająć.
Jeśli Karawanie uda się dotrzeć w pobliże kolejnego Miasta to w jego okolicy będzie Bezpieczna Strefa. Jeśli ją przekroczymy to naszego Transportu nie można już zaatakować.
Jeśli jednak zostanie zniszczona po drodze to cóż. Atakujący dalej będą mieli problem jak przetransportować te wszystkie surowce do swoich Banków i Działek.
Transport przez Oceany
Jak dobrze wiecie w świecie Verry będą dwa duże Kontynenty: Vandagar i Elyrium oraz większe i mniejsze Wyspy jak Sujoma, Peligora czy Draakathbohr. Zgaduję, że surowce zza Oceanu będą bardzo pożądanym Towarem w naszym mieście i okolicy. Do transportu dużej ilości Surowców przez tak niebezpieczną Strefę – przypomnę również wolną od Korupcji, przeznaczone są specjalne Karawany budowane w Portach. Jest to Statek który budujemy z części podobnie jak ten poruszający się po drogach. Zamiast jednak Kół i Osiek będziemy składać go z Żagli, Armat, Pokładu. części Ładunkowej itd. Ta sama zasada: Gotowe części przynosimy do odpowiedniego NPC i w porcie pojawia się nasz okręt gotowy do ruszenia w rejs. Tutaj nie poruszamy się już po drogach, a liczymy na znajomość Prądów i Wiatrów omijając dzikie podwodne Bestię i Piratów.
Zwykła Karawana w postaci Powozu również może pokonywać przeszkody wodne jak Rzeki czy Jeziora. Przy brzegu potrzebuje jednak trochę czasu na transformację gdzie jesteśmy narażeni na atak. Fajny sposób by oszczędzić masę drogi na około. Nie wypływałbym jednak taką Karawaną na Ocean. Nie ma ona praktycznie żadnych zdolności do obrony czy ucieczki przed innymi Statkami.
Ładunek Karawany
By załadować swoje towary na Karawanę będziemy potrzebować Skrzynek. To w nich umieszczamy surowce i przedmioty, a dopiero później ładujemy je na pakę. Będą 3 różne wielkości skrzynek: Małe, Średnie oraz Duże. Oczywiście im większe i lepszej jakości tym więcej przedmiotów uda nam się zmieścić.
Jeśli nasza Karawana zostanie zniszczona to część surowców i przewożonych towarów jest niszczona, a druga część wypada w postaci Certyfikatów. Z tymi Certyfikatami musimy udać się do Węzła z którego Karawana wyruszyła by wymienić je na normalny Towar i później go przetransportować do naszego Miasta, Działki czy innego Magazynu.
Inna zadania Karawany
Karawany oprócz transportu surowców i towarów zarówno dla Miasta i Prywatnych Handlarzy będą również używane do zbierania i przewożenia podatków. Będą to Karawany sterowane przez Strażników NPC Gildii. Pamiętacie, że każdy Zamek ma 3 Węzły (Garnizony) które musi rozwinąć w każdym tygodniu cyklu i kontroluję 20% mapy. Pod koniec każdego tygodnia w weekendy są puszczane takie właśnie Karawany które zbierają podatki z miast i jadą z nim do takiego Garnizonu. Panująca Gildia i jej sojusznicy powinni bronić takich transportów jeśli chcą mieć fundusze na obronę. Nie muszę chyba pisać jak bardzo łakomy kąsek będzie to dla wrogów takiej Gildii.
Ciekawostki
- Karawana może pomieścić 10x więcej niż nasz Muł, a Muł 10x więcej niż Plecak.
- Plecak służy do Zbierania małej ilości surowców i Dropów z naszych podróży.
Gdy ruszamy na poważne zbieranie większej ilości surowców Muł pomoże nam do przenoszenia ich do naszych skrzynek w miastach i na działkach.
Natomiast Karawany służą do Transportu dużej ilości przedmiotów i surowców między Miastami i Kontynentami - Niektóre Drogi mogą być Zablokowane lub Przejezdne w zależności od panującego Sezonu czy jakiegoś Eventu
- Będzie możliwość ładowania skrzynek kilku osób do jednej Karawany po uzgodnieniu odpowiedniej umowy
- Osoby czy grupy będące nisko w rankingach udanych przejazdów możliwe, że będą musieli udzielać pewnych gwarancji czyli częściowego Ubezpieczenia Towaru by zachęcić klientów do korzystania z ich usług
- Możliwe, że kara za Śmierć podczas Ataków/Obrony Karawany nie będzie obowiązywać